Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-02-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad

Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad

De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten. Ons Kloosterpad is al in 2021 ontwikkeld en mag zich in een grote belangstelling verheugen. Gebruikers roemen de route en de mooie gesprekken die ze onderweg hebben.

Ons Kloosterpad is in de basis een wandelroute van 330 kilometer langs vijftig voormalige kloosters en abdijen. Nu nog alleen in Oost-Brabant maar het initiatief wordt uitgebreid naar West-Brabant en Vlaanderen. De huidige route in Oost-Brabant kan in 15 etappes worden gelopen waarbij ook in kloosters kan worden overnacht. Daarnaast zijn er zo’n 20 rondwandelingen starten en eindigen bij een kloosterlocatie. In West-Brabant komen ook rondwandelingen. In de hele provincie worden nog dit jaar fietsroutes langs kloosters en abdijen ontwikkeld. Tot slot komen er plekken voor stiltebeleving en bezinning langs de route.

Route met centra voor stilte en bezinning

Noord-Brabant heeft een rijke kloosterhistorie. Van de 660 locaties resteren er nog zo’n 450. Volgens abt Denis Hendrikx van de Abdij van Berne heeft het kloosterleven een grote invloed gehad op de Brabantse samenleving. "Dat verhaal dreigde te verdwijnen maar we merken tegelijkertijd dat er veel belangstelling is voor het kloosterleven.” Hij had nooit gedacht dat het Kloosterpad zo’n vlucht zou nemen. Bovendien hebben kloostergemeenschappen de aanloop van wandelaars die blijven slapen als heel positief ervaren. Vooral omdat ze vaak deelnemen aan het gebed en de gezamenlijke maaltijd. "Zo ontstaan mooie gesprekken over het kloosterleven.” Louter nieuwsgierigheid wordt volgens de abt omgezet naar betrokkenheid. ”Kloosters zijn centra geworden waar mensen op verhaal kunnen komen. Bijvoorbeeld als plekken voor stilte en bezinning, waar in deze tijd veel behoefte aan is.”

Route in goede handen bij VisitBrabant

Jos van der Horst, gedeputeerde Energie en Cultuur, ziet voor de provincie na een initiële rol als ontwikkelaar nu een rol weggelegd als verbinder. Hij is een warm voorstander van het betrekken van het Routebureau van VisitBrabant bij het project en heeft dat ook financieel mogelijk gemaakt. "VisitBrabant is uitstekend toegerust om Ons Kloosterpad te beheren, door te ontwikkelen en onder de aandacht te brengen. De route past bovendien naadloos bij beleidskader Levendig Brabant 2030 van de provincie rond cultuur, erfgoed, sport en vrije tijd.” De provincie Noord-Brabant heeft destijds de opdracht gegeven om het verhaal van het Brabantse kloosterleven uit te werken en te werken aan de opbouw van een netwerk. "In 2021 werden diverse activiteiten georganiseerd in het kader van het Brabantse Kloosterjaar. Ook werd in dat jaar Ons Kloosterpad gelanceerd. Wat mij betreft is dit een super geslaagd ‘instrument’ om het verhaal van het Brabants kloosterleven toegankelijk te maken voor een breed publiek. Daar ben ik trots op.”

Routes als verbinders en verhalenvertellers

Van der Horst was vooral trots op de inzet van vrijwilligers die deze route hebben ontwikkeld. In het K3-project van Erfgoed Brabant worden nu alle kloosters, kerken en kapellen digitaal ontsloten waardoor extra routebeleving aan Ons Kloosterpad kan worden toegevoegd. Heleen Huisjes, directeur van VisitBrabant: "Routes zijn verbinders en verhalenvertellers waar alles bij elkaar komt. Het volgen van een route is bovendien goed voor de gezondheid. Nu al is ‘Ons Kloosterpad’ een van de meest populaire routes in Brabant. We gaan de route uitbreiden én nog mooier maken met kunst en verhalen. Juist ook de jongere bezoekers waarderen de spirituele beleving. De kloosterwaarden van vroeger zien we terug in de wensen van morgen: liefde voor de natuur, sociale binding, gezondheid voor lichaam en geest. Wandelen en fietsen op Ons Kloosterpad past goed bij de levensstijl waar Brabant voor staat: volop genieten, met respect en belangstelling voor jouw omgeving.”

Trefwoorden: dagrecreatie, wandelen, fietsen, routes, bezinning, dmo's, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...