Geplaatst op: 01-02-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad

Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad

De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten. Ons Kloosterpad is al in 2021 ontwikkeld en mag zich in een grote belangstelling verheugen. Gebruikers roemen de route en de mooie gesprekken die ze onderweg hebben.

Ons Kloosterpad is in de basis een wandelroute van 330 kilometer langs vijftig voormalige kloosters en abdijen. Nu nog alleen in Oost-Brabant maar het initiatief wordt uitgebreid naar West-Brabant en Vlaanderen. De huidige route in Oost-Brabant kan in 15 etappes worden gelopen waarbij ook in kloosters kan worden overnacht. Daarnaast zijn er zo’n 20 rondwandelingen starten en eindigen bij een kloosterlocatie. In West-Brabant komen ook rondwandelingen. In de hele provincie worden nog dit jaar fietsroutes langs kloosters en abdijen ontwikkeld. Tot slot komen er plekken voor stiltebeleving en bezinning langs de route.

Route met centra voor stilte en bezinning

Noord-Brabant heeft een rijke kloosterhistorie. Van de 660 locaties resteren er nog zo’n 450. Volgens abt Denis Hendrikx van de Abdij van Berne heeft het kloosterleven een grote invloed gehad op de Brabantse samenleving. "Dat verhaal dreigde te verdwijnen maar we merken tegelijkertijd dat er veel belangstelling is voor het kloosterleven.” Hij had nooit gedacht dat het Kloosterpad zo’n vlucht zou nemen. Bovendien hebben kloostergemeenschappen de aanloop van wandelaars die blijven slapen als heel positief ervaren. Vooral omdat ze vaak deelnemen aan het gebed en de gezamenlijke maaltijd. "Zo ontstaan mooie gesprekken over het kloosterleven.” Louter nieuwsgierigheid wordt volgens de abt omgezet naar betrokkenheid. ”Kloosters zijn centra geworden waar mensen op verhaal kunnen komen. Bijvoorbeeld als plekken voor stilte en bezinning, waar in deze tijd veel behoefte aan is.”

Route in goede handen bij VisitBrabant

Jos van der Horst, gedeputeerde Energie en Cultuur, ziet voor de provincie na een initiële rol als ontwikkelaar nu een rol weggelegd als verbinder. Hij is een warm voorstander van het betrekken van het Routebureau van VisitBrabant bij het project en heeft dat ook financieel mogelijk gemaakt. "VisitBrabant is uitstekend toegerust om Ons Kloosterpad te beheren, door te ontwikkelen en onder de aandacht te brengen. De route past bovendien naadloos bij beleidskader Levendig Brabant 2030 van de provincie rond cultuur, erfgoed, sport en vrije tijd.” De provincie Noord-Brabant heeft destijds de opdracht gegeven om het verhaal van het Brabantse kloosterleven uit te werken en te werken aan de opbouw van een netwerk. "In 2021 werden diverse activiteiten georganiseerd in het kader van het Brabantse Kloosterjaar. Ook werd in dat jaar Ons Kloosterpad gelanceerd. Wat mij betreft is dit een super geslaagd ‘instrument’ om het verhaal van het Brabants kloosterleven toegankelijk te maken voor een breed publiek. Daar ben ik trots op.”

Routes als verbinders en verhalenvertellers

Van der Horst was vooral trots op de inzet van vrijwilligers die deze route hebben ontwikkeld. In het K3-project van Erfgoed Brabant worden nu alle kloosters, kerken en kapellen digitaal ontsloten waardoor extra routebeleving aan Ons Kloosterpad kan worden toegevoegd. Heleen Huisjes, directeur van VisitBrabant: "Routes zijn verbinders en verhalenvertellers waar alles bij elkaar komt. Het volgen van een route is bovendien goed voor de gezondheid. Nu al is ‘Ons Kloosterpad’ een van de meest populaire routes in Brabant. We gaan de route uitbreiden én nog mooier maken met kunst en verhalen. Juist ook de jongere bezoekers waarderen de spirituele beleving. De kloosterwaarden van vroeger zien we terug in de wensen van morgen: liefde voor de natuur, sociale binding, gezondheid voor lichaam en geest. Wandelen en fietsen op Ons Kloosterpad past goed bij de levensstijl waar Brabant voor staat: volop genieten, met respect en belangstelling voor jouw omgeving.”

Trefwoorden: dagrecreatie, wandelen, fietsen, routes, bezinning, dmo's, beleid

CELTH





Trendrapport


||| Nieuws |||

08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.
29/01/24
Exclusief voor leden
SVR ziet belangstelling voor kleinschalig kamperen groeien
Zaterdag 3 februari zal in Leeuwarden de laatste van in totaal drie SVR-vakantiebeurzen plaatsvinden. De vorige twee beurzen waarin aangesloten kampeerbedrijven zich presenteren trokken 23.000 bezoekers.
24/01/24
ACM houdt online scherp in de gaten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft in 2024 extra aandacht aan een veilige en betrouwbare online omgeving en een goed werkende energiemarkt.
18/01/24
Groot bereik voor campagne VisitBrabant
Visit Brabant meldt trots de tussentijdse resultaten van haar campagne ‘Brabant. Dichter bij jou.’ Van maart tot en met november 2023 werden in Duitsland en België 89 miljoen potentiële bezoekers bereikt.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...