Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-01-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Efteling trekt recordaantal internationale bezoekers

Efteling trekt recordaantal internationale bezoekers

Attractiepark de Efteling heeft vorig jaar 5,56 miljoen bezoekers getrokken. Een record, vooral door de sterke groei van het internationale bezoek.

De Duitse bezoekers zorgden voor 33% van de totale groei in het aantal bezoekers, de Engelsen voor 12% en de Belgische bezoekers waren goed voor zelfs 48% van de groei. In Nederland is vooral een flinke stijging te zien in het aantal abonnementhouders.

Op weg naar een meerdaagse internationale bestemming

"Wij zijn dankbaar dat bezoekers ons steeds opnieuw weten te vinden”, vertelt Fons Jurgens, algemeen directeur van de Efteling. "Het feit dat onze groei in 2023 vooral door internationale bezoekers komt, voelt echt als de kers op de taart. Het sluit volledig aan bij onze visie richting 2030 waarbij continuïteit en zelfstandigheid centraal staan, een groei in aantal gasten is voor de Efteling geen doel op zich. Om mee te blijven doen in de top van Europese parken willen we een internationale en meerdaagse bestemming worden waar ieder gezelschap een 9+ ervaring heeft. De lat ligt hoog, maar daar werken we samen hard voor. De gastwaardering van afgelopen jaar is gestegen van gemiddeld 8,59 naar 8,64 dus we zijn op de goede weg. De bezoekersaantallen van 2023 geven vertrouwen en ik kijk enorm uit naar wat 2024 ons zal brengen.”

De Efteling besteedde in 2023 veel aandacht aan het opfrissen van het erfgoed en duurzaamheid. Daarnaast was het nieuwe hotel in aanbouw en wordt gewerkt aan een nieuw themagebied. Het park nam bijna 12.000 zonnepanelen extra in gebruik waardoor bijvoorbeeld Fata Morgana en Backerei Krümel duurzaam gekoeld en verwarmd worden. Hiermee wordt het totale, huidige gasverbruik van de Efteling met ongeveer 20% gereduceerd.

Trefwoorden: attractieparken, bezoek

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.