Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

Topstukken Marten & Oopjen verhuizen naar Louvre

Topstukken Marten & Oopjen verhuizen naar Louvre
Marten & Oopjen gaan naar het Louvre.

Zoals afgesproken met de Fransen verhuizen Rembrandts Marten &?Oopjen (1634) vijf jaar?naar?het Louvre in Parijs. De twee levensgrote portretten werden in 2016?gezamenlijk?aangekocht door Nederland en Frankrijk en waren een enorme publiekstrekker, ook voor internationale toeristen.

Voordat ze afreizen naar Parijs zullen de werken de komende weken?voor extra onderzoek in het?restauratie-atelier?van het Rijksmuseum?zijn.?Vanaf 21 februari zijn ze te zien in het Louvre, waarna ze vanaf?2029?weer te bewonderen zijn voor?het publiek?in?het Rijksmuseum.? 

 

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum:?”Dat Nederland en Frankrijk Marten & Oopjen samen hebben verworven, is uniek en een voorbeeld van de hechte historische en culturele band tussen beide landen. In de afgelopen vijf jaar zijn?Marten &?Oopjen?in het Rijksmuseum?uitgegroeid tot absolute publiekslievelingen.?Ook in het Louvre zullen zij een belangrijke rol krijgen in?de presentatie over de Nederlandse schilderkunst.” 

 

Rembrandt schilderde de topstukken op 28-jarige leeftijd in opdracht van de twee jonggehuwden Marten Soolmans en Oopjen Coppit in 1634 in Amsterdam. Het zijn de eerste en enige pendantportretten die hij ooit in dit monumentale formaat zou maken. De minutieuze weergave van de rijke kostuums, de beweeglijkheid van de figuren en de genuanceerde lichtval laten de jonge Rembrandt zien op z’n best. De schilderijen moeten destijds grote indruk hebben gemaakt en ongetwijfeld als opmaat hebben gediend tot Rembrandts Nachtwacht in 1642. De meer dan twee meter hoge portretten verbleven vervolgens bijna 400 jaar in privébezit. Begin 2016 werden de twee schilderijen gezamenlijk gekocht door Nederland en Frankrijk, een unicum.

Trefwoorden: museum, Rembrandt, Rijksmuseum, Louvre

CELTH



||| Nieuws |||

26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.