Overheid moet rol pakken in gastvrijheidsdomein
Interview Riemer Rijpkema, nieuwe voorzitter Platform Gastvrij Nederland
Riemer Rijpkema: “Je maakt namelijk alleen stappen voorwaarts als je op een hoger abstractieniveau en overstijgend durft te denken.”
De overheid moet de waarde van de gastvrijheidssector voor economie, maatschappij en welzijn onderkennen. Dat zegt Rijpkema, de nieuwe voorzitter van Platform Gastvrij Nederland. Hij ziet ook een taak weggelegd voor de leden van het platform. Die moeten inzien dat ze met elkaar ook veel kunnen bereiken en moeten daarom meer inzetten op horizontaal kennis te delen en om branche- en organisatie overstijgend te denken.
Peter Bekkering en Ton VermeulenFoto Seijbel Fotografie
Riemer Rijpkema is sinds juli 2023 voorzitter...
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform. Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
Topics:Attractieparken, Beleid, Cultuur, Dagrecreatie, Evenementen, Horeca, Leisure, Natuur, Reis & vervoer, Toerisme, Vakanties, Verblijfsrecreatie, Watersport
Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, gastvrijheidssector, horeca, dagrecreatie, evenementen, leisure, reisbranche, verblijfsrecreatie, evenementen, watersport, cultuur
|
|
24/06/25
Camping De Drie Provinciën heeft voor het derde jaar op rij de prestigieuze ACSI Award voor Beste Campingrestaurant in de wacht gesleept. De feestelijke uitreiking op donderdag 12 juni markeerde niet alleen een bijzondere mijlpaal, maar ook het startpunt van een inspirerend gesprek over de toekomst van recreatie in Drenthe.
|
24/06/25
De inschrijving is geopend voor de Horecava Awards 2026. Deze prestigieuze prijs bekroont vernieuwende producten, diensten en concepten die de horeca daadwerkelijk verbeteren of vernieuwen.
|
20/06/25
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
|
18/06/25
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
|
18/06/25
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
|
13/06/25
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
|
13/06/25
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
|
10/06/25
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
|