Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Reisbranche groeit in 2024

Reisbranche groeit in 2024
Reisbranche groeit volgens verwachting van ABN AMRO.

Uit onze consumentenenquête in opdracht door ABN AMRO door bureau PanelWizard (onder 1.000 respondenten) blijkt dat Nederlanders in 2023 ook weer volop buiten Nederland op vakantie gingen.


Hoewel het volume, het aantal uitgaande toeristen, over heel 2023 niet op het niveau van voor de coronapandemie lijkt uit te komen, blijkt uit CBS-data dat de omzet dit niveau ruim zal overschrijden. Ook online-bookingssites, zoals Booking.com, profiteren. Voor 2024 verwachten we verdere groei van de reisbranche zowel qua volume als omzet. Zo toont de boekingsmonitor van onderzoeksbureau GfK in opdracht van reisbrancheorganisatie ANVR een stijging van het aantal boekingen buiten Nederland in de afgelopen maanden. Het aantal boekingen steeg bijvoorbeeld in oktober met 15 procent ten opzichte van oktober 2022 en met 16 procent ten opzichte van oktober 2019.


De verwachte groei voor volgend jaar blijkt ook uit de enquête.
> Voor 2024 verwacht ruim 43 procent van de respondenten in Europa (niet Nederland) op vakantie te gaan en 11 procent buiten Europa. Dat was in 2023, 41,6%.
> De grootste groei zit in reizen buiten Europa. Dat was in 2023, 8,2% en als de wensen van dit panel uitkomen dan stijgt het cijfer in 2024 naar 11%. Dit is wel een veel kleiner aantal reizigers dan het aandeel dat binnen Europa blijft.
>. Interessant daarbij is dat 19 procent al een grote reis of vakantie heeft gepland voor 2024 en 37 procent momenteel aan het sparen is voor een vakantie in 2024.


Met name Gen Z is reislustig; maar liefst 73 procent is in 2023 binnen Europa op vakantie geweest en 13 procent buiten Europa. Deze groep van 16- tot 24-jarigen gaat grotendeels met hun ouders op vakantie, maar trekt ook graag met vrienden erop uit. Ook voor 2024 hebben deze jongeren al reislustige plannen: 19 procent zegt buiten Europa op vakantie te gaan, 53 procent binnen Europa en slechts 15 procent in eigen land.

Trefwoorden: reizen, ABN AMRO, 2024

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.