Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Natuurvergunning Schiphol gebaseerd op onvolledig onderzoek?

Natuurvergunning Schiphol gebaseerd op onvolledig onderzoek?
Had Schiphol de toestemming voor de natuurvergunning niet mogen ontvangen?

Stichting Mobilisation for the Environment (MOB) eist dat de natuurvergunning van Schiphol wordt vernietigd. De vergunning had door inhoudelijke en procedurele gebreken niet verstrekt mogen worden. Dat staat in het beroepschrift dat MOB  naar de rechtbank heeft gestuurd.

De Minister heeft de vergunning verleend op basis van de verkeerde referentiesituatie, meent MOB dat steun krijgt van Milieudefensie en Greenpeace. De referentiesituatie is hoe groot Schiphol redelijkerwijs mocht zijn toen de Europese Habitatrichtlijn van kracht werd. Toen op 10 juni 1994 de Habitatrichtlijn van kracht werd op natuurgebied ‘het Naardermeer’ was Schiphol veel kleiner dan nu. Hoeveel kleiner is niet met zekerheid vast te stellen, maar Schiphol kwam bij lange na niet aan de 500.000 vliegbewegingen die minister Van der Wal (Natuur en Stikstof) tijdelijk vergund heeft.


De capaciteitsanalyse uit die periode geeft aan dat er toen circa 300.000 vliegbewegingen mogelijk waren. De Minister gaat bij het verlenen van de vergunning ten onrechte uit van de situatie in 2008. Overigens kan ook die referentiesituatie dit aantal vluchten niet rechtvaardigen.

Volgens Minister Harbers maakt de huidige regelgeving geen 500.000 vliegbewegingen mogelijk. In de zaak over de krimp van Schiphol, stelde de landsadvocaat namens de Minister dat de legale capaciteit van Schiphol 410.000 vliegtuigbewegingen is.

Procedurefouten en onvolledig onderzoek

De zogenaamde passende beoordeling heeft nooit ter inzage gelegen. Daardoor hebben omwonenden van Schiphol en milieuorganisaties niet op adequate wijze een zienswijze tegen deze vergunning in kunnen dienen. Er is ook onvoldoende onderzoek gedaan naar andere mogelijk beperkende factoren, zoals de slotcoördinatie en de uitstoot boven 3000 voet. Verder kocht Schiphol stikstofrechten van boerderijen. Maar deze geven niet genoeg stikstofruimte om het hoge aantal vliegbewegingen te mitigeren. De Minister heeft niet uitgesloten dat deze stikstofruimte nodig is voor natuurherstel. Dat had wel gemoeten. 

Overstappers dragen niets bij aan de Nederlandse economie. Door het grootste deel hiervan te schrappen en nachtvluchten geheel te verbieden kan Schiphol zijn functie behouden voor het verbinden van Nederland met de rest van de wereld.

Schiphol heeft al de nodige plannen voor woningbouw met succes aangevochten. Een beperking van het aantal vluchten tot maximaal 300.000 in combinatie met stoppen van nachtvluchten maakt nieuwbouw mogelijk van woningen. Ook zal de enorme nu bestaande geluidsoverlast zorgen voor gezondheidswinst voor 2 miljoen omwonenden.


Steun van Greenpeace en Milieudefensie

MOB voert de procedure samen met Greenpeace Nederland en Milieudefensie en wordt ook gesteund door Schipholwatch en de Vereniging Vlieghinder Nieuwkoop. De milieuorganisaties vinden het onbestaanbaar dat middenin een klimaatcrisis alle juridische trucs uit de kast worden gehaald om een vliegveld zo groot mogelijk te legaliseren. Schiphol moet zich houden aan de grenzen van klimaat, natuur en omgeving, menen de natuurorganisaties.

Trefwoorden: Schiphol, luchthaven, vliegen, beleid, natuur, klimaat

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...