Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-12-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Industry Fair NHL Stenden druk bezocht

Industry Fair NHL Stenden druk bezocht

Op woensdag 29 november bezochten ruim 1.000 NHL Stenden-studenten het WestCord WTC hotel in Leeuwarden voor de Industry Fair. De fair is een stagebeurs, waar studenten van drie vrijetijdsopleidingen zich oriënteren op een stageplek, maar ook kunnen netwerken met de bijna 100 aanwezige bedrijven uit binnen- en buitenland.

De Industry Fair was voor studenten van de opleidingen Hotel Management School, Leisure & Events Management en Tourism Management.

Bedrijven verrast door vragen studenten

Ellen van der Spoel, werkveldcoördinator van Tourism Management, kijkt terug op een geslaagde dag: "Bedrijven waren verrast door wat de studenten vroegen. Ze waren recht door zee en wilden echt weten wat zij gaan leren bij hun bedrijf. Voor studenten is er geen betere manier om te oefenen in het netwerken met bedrijven als het op zo’n manier op hun pad wordt gebracht.” Er werden ook daadwerkelijk stageplekken bemachtigd: "Een van onze Associate degree studenten had een speeddate met het Hyatt hotel. Ze was bloednerveus, maar na het gesprek had ze een grote grijns. Hyatt had haar een stage in Abu Dhabi aangeboden!” Een succesvolle dag dus, voor zowel bedrijven als studenten. "Dit smaakt naar meer!”, aldus Van der Spoel.

Het moment om talent te ontmoeten

Ook Stephanie van Oorschot, Industry Relations Officer bij Hotel Management School Leeuwarden en mede-organisator van de beurs, was tevreden: "We hebben goede reacties gekregen op het feit dat we de drie opleidingen gecombineerd hebben. Dit is voor bedrijven hét moment om talent vanuit de hospitality-, leisure- en eventbranche te ontmoeten. Het was een geslaagde test om te kijken hoe we hier op de lange termijn meer mee kunnen.”

Duitse bedrijven

Een van de bedrijven op de Industry Fair is het Duitse Proske, een organisator van corporate events over de hele wereld: live, online en hybride evenementen in vooral de gezondheidszorg en techniek. Lisa Höckh, People Operations Generalist bij Proske: "Ik begin het gesprek vaak met de vraag: ‘Wat spreekt jou aan binnen ons bedrijf? Waar wil je meer van weten?’” Proske zet geen specifieke stageplekken uit richting studenten, want er is vaak plek binnen het bedrijf. "En is dit niet het geval, dan schakel in met collega’s en vinden we ergens een plek. De studenten die ik op de fair heb gesproken zijn heel open en weten wat ze willen. Daarbij komt nog dat het niveau van de studenten hoog is en dat zie je terug in hun motivatie en enthousiasme om aan de slag te gaan.”

Veel aanloop bij Landal GreenParcs

Landal GreenParks heeft op de beurs veel aanloop. Henri Meringa, General Manager bij Landal GreenParks: "Met 300 parken en kantoren verspreid over onder andere Nederland, Duitsland, Denemarken en Engeland kennen de meeste studenten Landal GreenParks. We hoeven dan ook weinig aan promotie te doen.” Landal GreenParks is vooral aanwezig om informatie te delen met studenten over de vele mogelijkheden die het bedrijf biedt. Met een toekomst gericht op AI, digitalisering en automatisering, die ook binnen Landal GreenParks een rol spelen, zijn ze een aantrekkelijke stageplek voor studenten. "Het is leuk werk, maar geen zwaar werk. Dat is een mooie combinatie.”

Trefwoorden: opleidingen, onderwijs, toerisme, leisure, horeca, evenementen, verblijfsrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.