Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-12-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

New Dutch gaat in de versnelling

New Dutch gaat in de versnelling
Foto: Jelle Verhoeks

Gisteren is op het Science Park in Utrecht de New Dutch campagne gelanceerd en het themajaar New Dutch voor 2025 aangekondigd.

New Dutch is een domeinoverstijgende samenwerking om Nederland als innovatief land aan de wereld te presenteren en richt zich op zowel bezoekers, talenten als bedrijven. In New Dutch werken nu 11 steden en regio’s samen. Ook NBTC en NL Branding doen mee.

Innovatie vieren

New Dutch is een beweging, een platform en een campagne die de innovatiedrang van Nederland viert. Gestaafd met verhalen over baanbrekende innovaties en inspirerende evenementen. Een initiatief van bedrijven, steden, regio’s, en landelijke organisaties samen. "Want met gecoördineerde inspanning gaan we laten zien én laten ervaren hoe een nieuwe generatie van Hollandse meesters vormgeeft aan de toekomst”, schrijven de samenwerkende partners enthousiast.

Partners

Partners in New Dutch zijn Eindhoven365 - Brabant Branding, Rotterdam Partners, Utrecht Marketing, Gemeente Nijmegen, Gemeente Arnhem, Leiden&Partners, Visit Flevoland - Almere City Marketing, Provincie Zeeland, Gemeente Zwolle - Twente Board, Merk Fryslân, het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen en NL Branding.

Relevant voor de toekomst

Voor Bastiaan Overeem van NBTC staat New Dutch voor een nieuwe branding- en positioneringsstrategie van Nederland in de wereld onder het motto ‘solvig global challenges together’. "Nederland is daar met haar open, inclusieve en innovatieve mentaliteit uitermate goed voor toegerust. We willen innovatief Nederland gecoördineerd nationaal en internationaal in de schijnwerpers te zetten.” We moeten volgens Bastiaan niet alleen leunen op het rijke verleden maar ook relevant zijn in de toekomst. "Het innovatieverhaal kon nog wat power gebruiken”, vertelt Bastiaan. New Dutch concentreert zich rond vijf thema’s: earth, heatlh, tech, food, culture en communities.

Themajaar 2025

Momenteel is New Dutch een samenwerking van 11 steden en regio’s. Amsterdam is deze week aangesloten en ze zijn nog in gesprek met Groningen en Maastricht. Op de bijeenkomst in Utrecht werd ook het themajaar 2025 aangekondigd waar New Dutch centraal staat. De ideeën zijn nog pril maar iedere regio kan zich daar bijvoorbeeld met een themaweek presenteren. "In 2025 laten zien hoe de wereld in 2050 er uit zou kunnen zien.”  

NewDutch

Trotser op Nederland

Wat Nederland en Nederlanders parten speelt is de ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ mentaliteit. Volgens de voorzitter van de programmaraad van New Dutch, Rob van Hattem, mogen we wel wat trotser zijn op Nederland. "We zijn een klein land met zoveel Nobelprijswinnaars.” Daarnaast staat Nederland als relatief klein land maar mooi op een 7e plaats in de Global Innovation Index, op de 5e plaats van landen die het beste zijn in het aantrekken en ontwikkelen van talent, Op de 2e plaats van de Global Remote Work Index en op de 6e plaats van de Green Future Index van MIT.

Eén stem en één beeld

Dat New Dutch nog niet in de beeldvorming op internet is doorgedrongen liet Creative Strategist Choi Mi Chung van NL Branding pijnlijk zien. Als je ‘Netherlands’ op Google opzoekt kom je steeds weer op molens, tulpen en klompen. Toch is ze niet voor het uitgummen van dat imago: "We moeten het rijke verleden omarmen maar wel de inventiviteit van Nederland en de Nederlanders meer voor het voetlicht brengen.” Over die opdracht is ze wel realistisch: "Het veranderen van een imago van een land is een opgave van hele lange adem.” Over New Dutch is ze enthousiast "We hebben nu een nieuwe internationale positioneringsstrategie. Het is daarbij belangrijk dat we met één stem en één beeld praten. Voorheen bestond de internationale communicatie van Nederland uit allemaal op zich losstaande puzzelstukjes. Die gaan het beeld niet veranderen. We moeten nu één groot puzzelstuk leggen over alle domeinen heen.” Initiatiefnemer van het eerste uur, Peter Kentie van Eindhoven365, is ervan overtuigd dat het ombuigen van het imago van Nederland mogelijk is. "In Eindhoven zijn we in staat gebleken om het verhaal van onze stad in de wereld te veranderen. Vroeger dachten internationale kenniswerkers dat ze op de schaats naar het werk moesten. Nu staan we als moderne stad met een eigen verhaal bekend.”

Campagne gelanceerd

In Utrecht werd ook de campagne en de website newdutch.nl gelanceerd. New Dutch moet met storytelling worden geactiveerd. In de eerste campagne staat het laden van de term New Dutch centraal. Ze richten zich daarbij op de zogenaamde early adopters. Dat kunnen zowel potentiële bezoekers zijn, talenten die in Nederland willen werken of bedrijven die zich in Nederland willen vestigen.

NewDutch

Traditional Dutch

Met de aandacht voor New Dutch is het zeker niet de bedoeling dat we Traditional Dutch bij de vuilbak zetten. Martijn Bulthuis van Leiden&Partners: "New Dutch is ook heel belangrijk voor steden die zowel bekend zijn als Traditional Dutch maar ook een ander innovatief verhaal te vertellen hebben zoals Leiden. We moeten die trots van Nederland naar het buitenland brengen.” Bulthuis is een enthousiast ambassadeur van New Dutch en vindt dat het veel breder gedragen moet worden: "Dit initiatief wordt nu gesteund en gefinancierd door 11 regio’s. Dat is geen toekomstbestendig model en moet dus ook vanuit het rijk worden gesteund.”

NewDutch

Link: https://nlplatform.com/new-dutch
Trefwoorden: toerisme, beleid, dmo, cmo, Nederland, imago, merk, campagnes, themajaren

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.