Geplaatst op: 29-11-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Amsterdam start campagnes om imago van de stad bij te stellen

Amsterdam start campagnes om imago van de stad bij te stellen

De gemeente Amsterdam wil met een nieuwe campagne samen met amsterdam&partners het imago van de stad veranderen. De campagne moet een meer realistisch beeld van de stad geven.. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om meer bezoekers naar de stad te trekken. Amsterdam wil juist een ander soort bezoekers trekken en ongewenste bezoekers ontmoedigen.

Renew your view on Amsterdam

In eerste instantie richt de campagne zich op internationale bezoekers. Hij heeft dan ook een Engelse titel: ‘Renew your view on Amsterdam’. De campagne moet ervoor zorgen dat bezoekers de stad ervaren zoals Amsterdammers die ervaren. In de internationale campagne staan de verhalen centraal van echte Amsterdammers die de stad maken tot wat die is. "Zo ontstaat er een nieuw en realistisch beeld van de stad en zetten we de eerste stap naar een nieuw imago”, schrijft de gemeente. De campagne richt zich ook op bewoners. Deze versie van de campagne is in het Nederlands en heet ‘Amsterdam verruimt je blik’. De campagne start begin volgend jaar en loopt tot eind 2025.

Aandacht verleggen

Amsterdam vindt het nodig het imago van de stad bij te stellen omdat het beeld van een stad waar alles kan te veel voorop is komen te staan. "Veel bezoekers komen voor de Wallen en de coffeeshops en om vrijgezellenfeesten te vieren. Ze zoeken vooral sensatie en platvloers vermaak, en voelen zich vrij om zich grensoverschrijdend te gedragen.” Aandacht voor de schoonheid en gezelligheid, het kunst- en cultuuraanbod, de bijzondere winkels, spannende evenementen en de vele fijne buurten, hebben ze niet. De nieuwe campagne laat een andere kant van de stad zien.

Vervolg op Stay Away-campagne

De veel bekritiseerde ontmoedigings- en gedragscampagne Stay Away krijgt ook een vervolg. Daarin richt Amsterdam zich niet meer alleen op mannen van 18 tot 35 jaar uit het Verenigd Koninkrijk die overlast geven, maar ook op mannen uit die leeftijdsgroep uit andere EU-landen en Nederland. Deze campagne staat niet op zichzelf maar is onderdeel van maatregelen om overlast tegen te gaan in de binnenstad, zoals het blowverbod en de vervroegde sluitingstijden van horeca in het Wallengebied. Bezoekers moeten dan natuurlijk wel goed weten wat de nieuwe maatregelen zijn.


Samenwerking

Amsterdam&partners heeft de campagne in opdracht van de gemeente opgezet in samenwerking met ruim 150 bewoners, bedrijven, kennisinstellingen, culturele instituten, makers, ondernemers, en zakelijke en toeristische bezoekers uit alle stadsdelen. De campagne is onderdeel van een breed pakket aan maatregelen uit Aanpak Binnenstad en Visie Bezoekerseconomie 2035.

Trefwoorden: dmo, cmo, marketing, imago, amsterdam, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...