Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-11-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Kwart Nederlanders heeft interesse in wintersportvakantie

Kwart Nederlanders heeft interesse in wintersportvakantie
Afbeelding van Ri Butov via Pixabay

Een kwart van de Nederlanders overweegt om de komende drie jaar op wintersport te gaan. De meeste potentiële wintersporters willen gaan skiën. Oostenrijk is met afstand de meest populaire bestemming. De helft van de wintersporters gaat vooral voor de sfeer/beleving. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek dat onderzoeksbureau Trends & Tourism begin november heeft uitgevoerd naar de markt van wintersportvakanties.

Een kwart van de Nederlanders wil op wintersport

Zo’n 25% van de Nederlanders is beslist/waarschijnlijk van plan om de komende drie jaar op wintersport te gaan. Vooral jongeren en hoger opgeleiden willen op wintersport. Belangrijkste reden om geen plannen te hebben voor een wintersportvakantie is dat men niet van wintersport houdt en de hoge kosten van wintersportvakanties.

Sfeer/beleving belangrijkste motief

De helft van de wintersporters gaat vooral voor de sfeer/beleving (winterlandschap, gezellig samen zijn e.d.). Een derde gaat met name voor de sport zelf (skiën, snowboarden of nog andere vorm) en voor één op de vijf zijn beide motieven even belangrijk. Van de wintersporters wil 2/3 gaan skiën, de helft wil wandelen en bijna 30% snowboarden. De après-ski is populair bij twee derde van de wintersporters.

Oostenrijk meest populaire bestemming

Onder wintersporters is Oostenrijk het meest populair. 70% van de potentiële wintersporters neemt deze bestemming in overweging. Zwitserland, Frankrijk en Duitsland volgen met 34%, 28% en 25%. De opkomende bestemming Scandinavië (inclusief Finland) wordt door 22% overwogen.

Bestedingen bovengemiddeld

Nederlanders met wintersportplannen willen gemiddeld zo’n 1.140 euro per persoon per vakantie besteden als ze op wintersport gaan. Dat is ruim 35% meer dan wat gemiddeld wordt uitgegeven aan een buitenlandse vakantie.

Over het onderzoek

Voor het wintersportonderzoek is in de eerste helft van november 2023 een representatieve steekproef van 4.500 Nederlanders van 18 jaar en ouder benaderd. Ruim 1.000 respondenten waren beslist/waarschijnlijk van plan om in de komend drie jaar op wintersport te gaan. Het uitgebreide rapport is bij Trends&Tourism te bestellen. 


Link: https://www.trends-tourism.nl/rapporten-bestellen
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, wintervakanties, wintersport

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...