Geplaatst op: 17-11-2023
Auteur: Marc Gerlings

Trend feestdagen anders vieren en daarom gaan we met vakantie

Trend feestdagen anders vieren en daarom gaan we met vakantie
Gen Z en de Millennials veranderen de tradities.

Feestdagen met familie vieren? Welnee, we gaan met vakantie. Dat is een van de uitkomsten van onderzoek hoe de Nederlanders omgaan met de tradities rondom de feestdagen. Vrije tijd staat hoog op de verlanglijst.


Recent onderzoek van betaalplatform PayPal* laat zien dat 53% van de Nederlanders in de afgelopen twee jaar hun feestdag tradities heeft aangepast, wat wijst op een verschuiving in de manier waarop de feestdagen worden gevierd.

Top 5 nieuwe tradities voor de feestdagen:

  1. Niets doen en ontspannen 
  2. Films of series kijken
  3. Secret Santa
  4. Minder cadeaus geven om ethische redenen
  5. Familieactiviteiten overslaan en in plaats daarvan op vakantie gaan of tijd doorbrengen met vrienden

 

Jongere generaties zetten de trend

Opvallend is de leidende rol van de jongere generaties in deze ontwikkeling. Ongeveer 70% van Gen Z-ers en Millennials in Nederland  hebben aangegeven dat ze hun tradities tijdens de feestdagen hebben aangepast aan de huidige tijd. Deze verschuiving markeert een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de Nederlandse feestdagen, waar oude tradities plaatsmaken voor frisse en moderne vieringen. Lees verder >>>

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: feestdagen, traditie, vakantie, geld, budget

CELTH





Trendrapport


||| Nieuws |||

08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.
29/01/24
Exclusief voor leden
SVR ziet belangstelling voor kleinschalig kamperen groeien
Zaterdag 3 februari zal in Leeuwarden de laatste van in totaal drie SVR-vakantiebeurzen plaatsvinden. De vorige twee beurzen waarin aangesloten kampeerbedrijven zich presenteren trokken 23.000 bezoekers.
24/01/24
ACM houdt online scherp in de gaten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft in 2024 extra aandacht aan een veilige en betrouwbare online omgeving en een goed werkende energiemarkt.
18/01/24
Groot bereik voor campagne VisitBrabant
Visit Brabant meldt trots de tussentijdse resultaten van haar campagne ‘Brabant. Dichter bij jou.’ Van maart tot en met november 2023 werden in Duitsland en België 89 miljoen potentiële bezoekers bereikt.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...