Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-10-2023
Publicatie: Vrijetijdstudies 2023-2

Redactioneel bij themanummer Vrijetijdstudies: Druk op ruimte

Redactioneel bij themanummer Vrijetijdstudies: Druk op ruimte

In dit nummer besteden we aandacht aan de druk op ruimte, tevens het thema van de Toerisme Top. Wie het nieuws volgt, heeft de afgelopen maanden meerdere discussies meegekregen die aan dit onderwerp raken. Zo hebben we kunnen lezen over de ophef over de bouw van vakantieparken naast kwetsbare natuurgebieden. En terwijl er felle discussies woeden over het inkrimpen van Schiphol, verwachtte Boeing eerder dit jaar een verdubbeling van het aantal vliegtuigen, en zag Schiphol zelf kansen op het gebied van geluidsarme vliegtuigen om niet te hoeven krimpen.


De ruimte in Nederland staat onder druk: er moet worden gewoond, gewerkt, geteeld, gereisd en gerecreëerd. Druk op ruimte is overal om ons heen: in de lucht, op het land, en op het water, in zowel stedelijke als landelijke gebieden.


We trappen het nummer af met de kijk van planoloog Jos Gadet over de druk op ruimte in de stad. In de rubriek actueel besteden we vervolgens aandacht aan recente rapporten en initiatieven. Zo lezen we een bijdrage van de ANWB over het belang van recreatieruimte, en over de Samenwerkingstafel als onderdeel van de Taskforce Samenwerking Gastvrijheidseconomie om tot meer samenhang en samenwerking binnen de sector te komen. Verder komt de Leidraad Ruimte voor Recreatie en Toerisme aan bod, en bespreken we de vier toekomstscenario’s voor Nederland van het Planbureau voor de Leefomgeving. Melissa Fuller, de nieuwe directeur van Academy Leisure & Tourism van NHL Stenden Hogeschool inspireert met haar bijdrage.


Met een scriptie over burgerparticipatie in het verhuurbeleid voor toeristen en de boekbespreking van Festivals and The City keren we tot slot weer terug naar de stad. De discussie over de druk op ruimte eindigt hier natuurlijk niet, en de redactie ziet bijdragen over dit thema graag tegemoet.


Esther Peperkamp

Hoofdredacteur


Trefwoorden: beleid, ruimte

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.