Geplaatst op: 31-10-2023
Publicatie: Vrijetijdstudies 2023-2

Redactioneel bij themanummer Vrijetijdstudies: Druk op ruimte

Redactioneel bij themanummer Vrijetijdstudies: Druk op ruimte

In dit nummer besteden we aandacht aan de druk op ruimte, tevens het thema van de Toerisme Top. Wie het nieuws volgt, heeft de afgelopen maanden meerdere discussies meegekregen die aan dit onderwerp raken. Zo hebben we kunnen lezen over de ophef over de bouw van vakantieparken naast kwetsbare natuurgebieden. En terwijl er felle discussies woeden over het inkrimpen van Schiphol, verwachtte Boeing eerder dit jaar een verdubbeling van het aantal vliegtuigen, en zag Schiphol zelf kansen op het gebied van geluidsarme vliegtuigen om niet te hoeven krimpen.


De ruimte in Nederland staat onder druk: er moet worden gewoond, gewerkt, geteeld, gereisd en gerecreëerd. Druk op ruimte is overal om ons heen: in de lucht, op het land, en op het water, in zowel stedelijke als landelijke gebieden.


We trappen het nummer af met de kijk van planoloog Jos Gadet over de druk op ruimte in de stad. In de rubriek actueel besteden we vervolgens aandacht aan recente rapporten en initiatieven. Zo lezen we een bijdrage van de ANWB over het belang van recreatieruimte, en over de Samenwerkingstafel als onderdeel van de Taskforce Samenwerking Gastvrijheidseconomie om tot meer samenhang en samenwerking binnen de sector te komen. Verder komt de Leidraad Ruimte voor Recreatie en Toerisme aan bod, en bespreken we de vier toekomstscenario’s voor Nederland van het Planbureau voor de Leefomgeving. Melissa Fuller, de nieuwe directeur van Academy Leisure & Tourism van NHL Stenden Hogeschool inspireert met haar bijdrage.


Met een scriptie over burgerparticipatie in het verhuurbeleid voor toeristen en de boekbespreking van Festivals and The City keren we tot slot weer terug naar de stad. De discussie over de druk op ruimte eindigt hier natuurlijk niet, en de redactie ziet bijdragen over dit thema graag tegemoet.


Esther Peperkamp

Hoofdredacteur


Trefwoorden: beleid, ruimte

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
02/10/24
ANWB Caravan en Camper van het Jaar 2025
De Tabbert Cazadora en de camper VAN-Jorn zijn in de prijzen gevallen voor het jaar 2025 door de ANWB en de Nederlandse Kampeerauto Club.
27/09/24
Exclusief voor leden
Frank Spooren kondigt vertrek aan bij VVV Texel
Na 8,5 jaar als directeur van VVV Texel, heeft Frank Spooren zijn vertrek aangekondigd. Per 1 maart 2025 zal hij zijn taken overdragen aan een nog te benoemen opvolger.
23/09/24
Campagne ‘Hey Nachbar komm mal drüber!’ op ludieke wijze gelanceerd in Nordhorn
Een opvallend oranje VW-busje reed door het duitse Nordhorn om de speciale Overijsselkranten uit te delen ter promotie van Overijssel in 'das andere Holland.
16/09/24
Exclusief voor leden
VakantieVeilingen van Talpa naar House of Tickets
Megaster Robbie Williams wordt Feel-Good-Ambassadeur van het nieuwe cruiseschip Mein Schiff Relax. TUI Cruises gaat een meerjarig partnerschap aan met de bekende artiest voor Mein Schiff.
09/09/24
Exclusief voor leden
TUI opent winkel in Rijssen
Rijssen heeft het lang zonder een lokaal reisbureau moeten doen. Maar dat is met de komst van de TUI shop Rijssen verleden tijd.
04/09/24
DierenPark Amersfoort nieuwste lid van Club van Elf
De Club van Elf versterkt elkaar op het gebied van verschillende sociale culturele thema's en werken samen om gezamenlijke doelen te bereiken.
28/08/24
Breda verwelkomt studenten en nodigt ze uit Breda te beleven
Het nieuwe collegejaar 2024-2025 is begonnen en Breda verwelkomt ruim 6.000 nieuwe hbo- en mbo-studenten met de campagne ‘Welkom thuis in jouw stad, Breda’. In totaal telt de stad meer dan 30.000 studenten.