Geplaatst op: 31-10-2023
Publicatie: Vrijetijdstudies 2023-2

Redactioneel bij themanummer Vrijetijdstudies: Druk op ruimte

Redactioneel bij themanummer Vrijetijdstudies: Druk op ruimte

In dit nummer besteden we aandacht aan de druk op ruimte, tevens het thema van de Toerisme Top. Wie het nieuws volgt, heeft de afgelopen maanden meerdere discussies meegekregen die aan dit onderwerp raken. Zo hebben we kunnen lezen over de ophef over de bouw van vakantieparken naast kwetsbare natuurgebieden. En terwijl er felle discussies woeden over het inkrimpen van Schiphol, verwachtte Boeing eerder dit jaar een verdubbeling van het aantal vliegtuigen, en zag Schiphol zelf kansen op het gebied van geluidsarme vliegtuigen om niet te hoeven krimpen.


De ruimte in Nederland staat onder druk: er moet worden gewoond, gewerkt, geteeld, gereisd en gerecreëerd. Druk op ruimte is overal om ons heen: in de lucht, op het land, en op het water, in zowel stedelijke als landelijke gebieden.


We trappen het nummer af met de kijk van planoloog Jos Gadet over de druk op ruimte in de stad. In de rubriek actueel besteden we vervolgens aandacht aan recente rapporten en initiatieven. Zo lezen we een bijdrage van de ANWB over het belang van recreatieruimte, en over de Samenwerkingstafel als onderdeel van de Taskforce Samenwerking Gastvrijheidseconomie om tot meer samenhang en samenwerking binnen de sector te komen. Verder komt de Leidraad Ruimte voor Recreatie en Toerisme aan bod, en bespreken we de vier toekomstscenario’s voor Nederland van het Planbureau voor de Leefomgeving. Melissa Fuller, de nieuwe directeur van Academy Leisure & Tourism van NHL Stenden Hogeschool inspireert met haar bijdrage.


Met een scriptie over burgerparticipatie in het verhuurbeleid voor toeristen en de boekbespreking van Festivals and The City keren we tot slot weer terug naar de stad. De discussie over de druk op ruimte eindigt hier natuurlijk niet, en de redactie ziet bijdragen over dit thema graag tegemoet.


Esther Peperkamp

Hoofdredacteur


Trefwoorden: beleid, ruimte

CELTH
 






||| Nieuws |||

27/05/24
Exclusief voor leden
Willem-Alexander opent H'ART Museum officieel
Booking.com en Agoda.com, beide onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden als die op hun sites een accommodatie willen boeken. De boekingsites schermen met nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is.
27/05/24
Booking
Booking.com en Agoda.com, beide onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden als die op hun sites een accommodatie willen boeken. De boekingsites schermen met nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is.
22/05/24
Uitbreiding Hart van Limburg VVV-gidsenteams Roermond en Stevensweert
Negen nieuwe gezichten geïnstalleerd voor de rondleidingen in Roermond. Het gidsenteam bestaat nu uit 32 VVV-gidsen dat inzetbaar is voor wel 5 talen.
17/05/24
Touroperator TUI zet campagne op met 10 influencers
Vandaag start TUI een campagne waarin de reisorganisatie op zoek gaat naar 10 TUInfluencers. Dat zijn niet de gebruikelijke influencers met veel volgers en een groot bereik op social media, maar TUI fans die graag op vakantie gaan en anderen daarvan laten meegenieten.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...