Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Culinaire Wadden Weken schaalt op

Culinaire Wadden Weken schaalt op

Dmo Visit Wadden organiseert namens het ‘project Waddengastronomie versterkt Werelderfgoed’ de tweede editie van de Culinaire Wadden Weken. In 2023 nemen 54 restaurants uit het gehele Waddengebied deel aan dit culinaire evenement. De Culinaire Wadden Weken vinden plaats van 21 oktober tot en met 26 november 2023.

De Culinaire Wadden Weken dragen bij aan het ambitieuze doel om de duurzaamste bestemming van Europa te worden. De bijdrage van de restaurants zit in het gebruik van lokale (en vaak biologische) producten. Het Waddengebied heeft een rijke culinaire traditie en deze weken dragen bij aan het herwaarderen van Waddenproducten, zowel in restaurants als bij mensen thuis.

"We vergeten soms welke mooie producten gewoon in ons eigen gebied groeien." De smaken zijn bijzonder door de zilte ondergrond, die je in de rest van Nederland nauwelijks vindt. Door te koken met lokale producten verlagen de deelnemende restaurants hun ecologische footprint. Ze hebben kortere transportafstanden, kijken naar de herkomst van de ingrediënten en dragen bij aan de lokale economie. Al met al: het is de hoogste tijd dat Waddenproducten weer in het middelpunt van de aandacht komen te staan," aldus Enno Lieder, kok én projectmedewerker van het project Waddengastronomie versterkt Werelderfgoed.

Ruim 50 deelnemende restaurants

Vorig jaar namen 30 restaurants deel aan de Culinaire Wadden Weken, dit jaar is Visit Wadden blij dat het aantal is opgeschaald naar meer dan 50, waaronder twee sterrenrestaurants. Dit illustreert de groeiende waardering van chefs voor lokale Waddenproducten en hun toewijding aan het behoud van de unieke smaken van het gebied, meldt de dmo.


Foodroutes

Een volledige lijst van deelnemende restaurants is beschikbaar op de website van Visit Wadden: www.culinairewaddenweken.nl. Ook is via die weg een groot aantal menu’s voor thuis te vinden en zijn er diverse culinaire foodroutes (26 fiets- en wandelroutes) beschikbaar die op eigen gelegenheid te volgen zijn door het Waddengebied.

Trefwoorden: dmo, Wadden, horeca, route

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.