Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-10-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Dreigt vraaguitval in de horeca?

Dreigt vraaguitval in de horeca?
Afbeelding van user32212 via Pixabay

Experts van ING kijken gematigd positief naar de vooruitzichten voor de horeca in 2023 en 2024. Ondanks een omzetgroei van 4,5% in het tweede kwartaal, ligt vraaguitval door hoge prijzen op de loer. Het is de verwachting dat de horecaomzet in 2024 nauwelijks groeit. 

Marges onder druk

Na de grote inhaalslag in 2022, verwacht ING voor 2023 een volumegroei van circa 3%. Dit betreft deels nog herstel van de coronapandemie, aangezien de horeca in Nederland in de eerste twee maanden van 2022 nog met beperkingen te maken had. De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting voor het derde jaar op rij met ten minste 3%, onder meer door hogere inkoop-, personeels- en energiekosten. Omdat het lang niet altijd mogelijk is de hogere kosten volledig aan de klant door te berekenen, staan vooral de winstmarges bij restaurants en cafés onder druk. 

Prima tweede kwartaal

Het tweede kwartaal van 2023 was nog goed met een omzetgroei van 4,5% en een groei van het volume met ruim 3% ten opzichte van een kwartaal eerder. De logiesverstrekking deed het met +5,5% beter dan de eet- en drinkgelegenheden die +4,1% realiseerden. Binnen de logiesverstrekking presteerden hotels met +6,7% erg goed. In de overige logiesverstrekking waaronder vakantieparken groeide de omzet ten opzichte van het voorgaande kwartaal met 2,4%. 

Mindere vooruitzichten voor derde kwartaal

Hoe de omzet zich in het derde kwartaal heeft ontwikkeld, zullen we later dit jaar zien. Kijken we naar de pinomzet dan voorspelt dat niet veel goeds. ING noteerde in juli en augustus een flinke dip. Ongetwijfeld heeft het slechte weer de omzet een knauw gegeven. Na de dip in juli en augustus is de pinomzet in september, onder meer geholpen door een warme nazomer, weer flink opgeveerd.

Stagnatie in 2024

Ondanks een aanhoudend laag consumentenvertrouwen wordt vraaguitval dit jaar nog gedempt door het omvangrijke financiële steunpakket van de overheid voor huishoudens en door de hogere (minimum)lonen. De verwachting van ING is dat consumenten, bij aanhoudend hogere prijzen, een pas op de plaats maken wat betreft etentjes en andere uitstapjes buiten de deur. Voor 2024 verwachten de experts een minimale volumegroei van 0,5%.

Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafes, verblijfsrecreatie, omzet, winst, verwachtingen

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.