Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-10-2023
Publicatie: R&T 2023-4

Vakantiegangers gaven samen 96 miljard euro uit in Nederland

Vakantiegangers gaven samen 96 miljard euro uit in Nederland

In de ruim 40 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

Vandaag (30 augustus) lees ik een artikel in de krant dat de Nederlandse economie in 2022 flink geprofiteerd heeft van buitenlandse en Nederlandse vakantiegangers die samen 96 miljard euro uitgaven in ons land. Een duizelingwekkend bedrag, tenzij je dit bedrag in een context plaatst.

De toeristische uitgaven in Nederland stegen met maar liefst 60 procent in 2022 en zijn daarmee weer op het niveau van 2019, het laatste jaar vóór de coronacrisis. Sterker nog, de bestedingen zijn zelfs nog ietsje hoger. Dit komt vooral doordat Nederlanders nu meer geld uitgeven in eigen land dan vier jaar geleden. Het CBS meldt wel dat de cijfers niet gecorrigeerd zijn voor prijsveranderingen. Met andere woorden, de inflatie speelt waarschijnlijk een belangrijke rol bij de stijging. Dat is geen onbelangrijk gegeven want de bezetting is dan dus maar beperkt gestegen. Ander in het oog springend gegeven is het feit dat de Nederlandse economie in 2022 groeide met 4,5 procent, hetgeen groter is dan de gemiddelde groei in de EU.

Van de 96 miljard euro dragen buitenlandse toeristen een derde bij. En het toerisme vertegenwoordigt 3,7 procent van de Nederlandse economie. Ter vergelijking: in bijvoorbeeld Spanje is dat meer dan 10 procent.

De voorzichtige conclusie is dat in 2022 de bestedingen op een iets hoger niveau liggen dan 2019. Dat inflatie daar mede debet aan is geweest en dat het toerisme in Nederland in vergelijking tot Spanje maar een klein deel van de economie behelst, maar het groeide wel van 2,5 in 2021 naar 3,7 procent in 2022.

Al met al een positief beeld, zeker als je je realiseert dat zo’n 10 jaar geleden de uitgaven nog maar op circa 65 miljard euro lagen. De grote hamvraag is uiteraard hoe zich dit in 2023 heeft ontwikkeld. Uiteraard zijn daar nog geen onderzoeksresultaten over te vinden, maar op basis van de gesprekken die ik heb gehad met diverse recreatie- en watersport ondernemers zijn mijn verwachtingen hoog gespannen. Althans die verwachtingen heb ik wel wat bijgesteld naar aanleiding van het weer deze zomer, of beter gezegd het oer-Hollandse weer.

Ook eens praten over de markt?
Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp 06-53424147
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij www.maasrbm.nl

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, bestedingen

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername
De overname lijkt op een klassieke bedrijfsovername, maar in werkelijkheid gaat het om de koop van het merk en de formule.
09/05/25
Exclusief voor leden
Horeca laat miljoenen liggen door te weinig alcoholvrije opties
De horeca mist jaarlijks een omzet van maar liefst €437 miljoen door onvoldoende in te spelen op de groeiende vraag naar alcoholvrije dranken. De verkoop van alcoholvrije drankje groeit sterk maar het aanbod in de horeca is zeer gering.
07/05/25
Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft de afgelopen drie jaar minstens één nacht in een Nederlands hotel doorgebracht. De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door Van der Valk en Fletcher Hotels.
07/05/25
Hoe presteerden de horeca en reisbranche in het eerste kwartaal?
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector geeft in de eerste twee maanden van 2025 een wisselend beeld. De horeca zit wat in de min terwijl de reisbranche flink plust.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.