Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-10-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Vliegtax heeft weinig impact op reisgedrag

Vliegtax heeft weinig impact op reisgedrag
Photo by Daniel Abadia on Unsplash

Zorgen flink duurdere vliegtickets voor een switch van vliegtuig naar trein? Die vraag stond centraal in een experiment van Hogeschool Inholland en Erasmus Universiteit. Het resultaat levert niet op wat politici ervan willen verwachten.

Volgens lector New Urban Tourism, Ko Koens, van Hogeschool Inholland zullen hogere vliegprijzen weinig impact hebben op reisgedrag maar heeft een specifieke overstaptaks potentie.

Opzet van experiment

Het onderzoek is opgezet door het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) van Hogeschool Inholland in samenwerking met Erasmus Universiteit onder ruim 4.000 Europese inwoners vanuit vijf verschillende steden. Zij deden mee aan een keuze-experiment waar het vliegtuig eerst fors goedkoper was dan de trein (de huidige situatie) en later juist 33% duurder (de door veel politici gewenste situatie). De treinreis duurde 7,5 uur, de vliegreis 4 uur. 

Bijna iedereen blijft vliegen

Als vliegen significant duurder wordt dan de trein dan nog blijft de overgrote meerderheid (90%) vliegen en wisselt maar 10%. Zelfs groepen die bekend staan om een grotere affiniteit met duurzaamheid, zoals jongeren en hoogopgeleiden. Aan de andere kant wisselde 22% van de treinreizigers naar het vliegtuig in het experiment toen duidelijk werd dat vliegen veel goedkoper was dan treinen. Ook een bonus zoals een gratis citycard kon maar weinigen overtuigen het vliegtuig te laten staan.

Kansen om investeringsvermogen te vergroten

Conclusie van de onderzoekers is dat een algemene prijsverhoging er hoogstwaarschijnlijk niet voor zal zorgen dat mensen massaal het vliegtuig laten staan. Tenminste niet voor vluchten binnen Europa. Wel biedt de prijsverhoging een kans om meer investeringsvermogen te creëren voor het verduurzamen van de luchtvaart en betere internationale treinverbindingen.

Overstaptax is efficiënter

In het licht van de bevindingen van het onderzoek lijkt een vliegtaks specifiek voor overstappers echter wel een goed idee. Daarmee zal het aantal vluchten tussen de 9% en 13% procent afnemen, schrijft NOS in juli. Dit is nuttig, omdat het ervoor kan zorgen dat de krimpdoelstelling van Schiphol kan worden gehaald, zónder dat dit de Nederlandse vakantiegangers benadelen, die niet minder zullen gaan vliegen door de hogere kosten. Kortom: de impact van een dergelijke algemene prijsverhoging van 25 procent op ons reisgedrag zal minimaal zijn. Een specifieke overstaptaks is effectiever.

Trefwoorden: reisbranche, reizen, vakanties, luchtvaart, treinreizen

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...