Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Week van de veiligheid 2023

Week van de veiligheid 2023

Een vechtpartij die in een horecazaak uitbreekt of een klant die agressief wordt: veel ondernemers krijgen vroeg of laat helaas te maken met agressie en geweld. Vaak komt dat gedrag onverwacht. Tijdens de jaarlijkse Week van de Veiligheid (week 41), een initiatief van Platform Veilig Ondernemen (PVO), organiseren gemeenten, brancheorganisaties, politie en regionale PVO’s activiteiten en evenementen om ondernemers en hun medewerkers te helpen zich beter te weren tegen agressie en geweld en mogelijke andere vormen van criminaliteit.


In 2023 ligt de focus op het thema ‘Agressie en geweld’. Steeds vaker krijgen ondernemers en hun medewerkers hiermee te maken. Van agressief gedrag bij de kassa's tot onbeschofte gasten in de horeca, het komt voor in alle branches. Door vroegtijdig de signalen van agressie en geweld te herkennen en te weten hoe te handelen kunnen ondernemers en hun personeelsleden tijdig ingrijpen of het zelfs voorkomen.


De campagnewebsite www.deweekvandeveiligheid.nl biedt informatie over de signalen en maatregelen die je kunt nemen om agressie en geweld tegen te gaan. De website geeft ook een overzicht van alle aangemelde activiteiten die tijdens deze week in het land plaatsvinden.


Fysiek geweld maar ook cybercriminaliteit

Van 9 tot en met 14 oktober kunnen ondernemers onder meer aansluiten bij veiligheidsontbijtjes die op verschillende locaties in het land georganiseerd worden. Inwoners kunnen naar veiligheidsmarkten die door een aantal gemeenten worden georganiseerd of zich aansluiten bij een van de vele workshops waar deelnemers tips en tricks krijgen om hun veiligheid te vergroten. Niet enkel op het gebied van agressie en geweld, maar ook om zich beter te weren tegen bijvoorbeeld verschillende vormen van cybercriminaliteit.


Een kleine greep uit de activiteiten:

9-10-2023 Ondernemersontbijt Veilig Ondernemen in Heemskerk

10-10-2023 Veilig Ondernemen in Noord-Nederland in Haren

11-10-2023 Ondernemersontbijt Agressie en Geweld in Doetinchem

12-10-2023 Veiligheidsdag in Leusden over georganiseerde ondermijnende criminaliteit

13-10-2023 Ondernemersontbijt Agressie, Geweld en Ondermijning in Heiloo

14-10-2023 Veiligheidsdag Soest/Soesterberg op militairterrein de Vlasakkers.


Landelijke opening Week van de Veiligheid

De Week van de Veiligheid wordt op 9 oktober officieel door Patrick van den Brink (directeur het CCV en PVO NL) ‘afgetrapt’ in Amsterdam. Tijdens deze officiële opening staan onder meer Jacco Vonhof van MKB Nederland en Maurits Sanders, expert in publiek-private samenwerking tussen ondernemers en overheid, op het programma als sprekers.


Welke activiteiten er in het land worden georganiseerd, maar ook praktische tips en maatregelen die ondernemers en medewerkers kunnen nemen om zich beter te weren tegen agressie en geweld, zijn te vinden op deweekvandeveiligheid.nl.

Trefwoorden: veiligheid, gastvrijheid

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...