Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Gratis workshops en webinars over toegankelijke recreatie

Gratis workshops en webinars over toegankelijke recreatie

Iedereen moet kunnen genieten van een dagje uit. Daarvoor pleit Stichting Accessibility in de aankomende Week van de Toegankelijkheid 2023. Van 2 t/m 5 oktober biedt Accessibility diverse gratis workshops en webinars aan met concrete adviezen en tips om locaties en websites in de recreatie- en toerismebranche toegankelijker te maken voor mensen met een beperking.


Het landelijke thema van de Week van de Toegankelijkheid, een initiatief van Ieder(in), is dit jaar ‘Toegankelijkheid Loont’. Onder deze titel is er speciale aandacht voor de voordelen van toegankelijkheid. Niet alleen voor mensen met een beperking, maar voor veel meer mensen. De Week van de Toegankelijkheid is een jaarlijks initiatief van Ieder(in), het landelijke netwerk voor mensen met een beperking of chronische aandoening. Ieder(in) behartigt de belangen van 2,5 miljoen mensen.


Volwaardig meedoen

1 op de 5 Nederlanders heeft een beperking. Het spreekt voor zich dat zij blij zijn met toegankelijke locaties en digitale middelen. Zo kunnen ze immers volwaardig meedoen aan de samenleving. Maar toegankelijkheid heeft voor veel meer mensen voordelen. Een toegankelijk pretpark trekt meer bezoekers. Met een toegankelijke website bereik je meer mensen en ben je beter vindbaar in zoekmachines. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te geven.


Recreatie voor iedereen

Mensen met een beperking lopen nog vaak op tegen belemmeringen om hun vrije tijd te kunnen besteden zoals ze dat zelf willen.?Voor mensen die minder mobiel zijn, gebruik maken van een rolstoel, slecht kunnen zien of bijvoorbeeld zeer prikkelgevoelig zijn, kan een dagje uit hierdoor best een uitdaging zijn. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een online ticket, het vinden van informatie over de toegankelijkheid van een locatie of de routeaanduiding op de locatie zelf.


Gratis webinars

Daarom daagt Accessibility professionals in de Week van de Toegankelijkheid uit om in actie te komen. Zodat iedereen kan genieten van een dagje uit of vakantie, ook als je een beperking hebt. Zonder belemmeringen en in elke gelegenheid: van pretpark en dierentuin tot hotel of camping. Van 2 tot en met 5 oktober organiseert de stichting diverse gratis online workshops en webinars voor ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Medewerkers in de branche leren zo wat toegankelijkheid is, wat de impact is van óntoegankelijkheid en hoe zij er zelf direct mee aan de slag kunnen.


Toegankelijke toiletten??

De webinars richten zich op diverse aspecten van toegankelijkheid in de recreatie: van toegankelijke toiletten tot audiodescriptie. Met het delen van deze kennis wil Accessibility mensen in de branche bewust maken en prikkelen voor het toegankelijk maken van hun bedrijf..?


Stel jouw vraag

Voor en tijdens de Week van de Toegankelijkheid kunnen professionals uit de recreatie- en toerismebranche ook een vraag of casus inbrengen: waar lopen zij op hun locatie tegenaan op het gebied van toegankelijkheid? De ingediende vragen worden op vrijdag 6 oktober behandeld door een expert van Accessibility en een ervaringsdeskundige. Dit spreekuur is door iedereen bij te wonen, ook als je geen vraag hebt ingediend.??

Alle webinars op een rij en de webpagina waarop de inschrijvingsbuttons staan


Maandag 2 oktober


12.00 - 13.00 uur | Een toegankelijke website: dat loont!

 

13.15 - 14.15 uur | Bouwen aan een toegankelijke locatie 

 

Dinsdag 3 oktober
 

12.00 - 12.45 uur | Toegankelijke en gebruiksvriendelijke website in de recreatiebranche

 

13.15 - 14.15 uur | Toegankelijke locaties: de do's en don'ts

 

Woensdag 4 oktober
 

12.00 - 13.00 uur | Aan de slag met goede audiodescriptie

 

13.00 - 13.30 uur | Een gastvrij aangepast toilet

 

Donderdag 5 oktober
 

12.00 - 13.00 uur | Interactief spreekuur: dien jouw casus in

Naar de workshops en webinars van 2023

 

 

Trefwoorden: recreatie, toegankelijheid, beperking, webinar, workshop

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...