Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Foute boel met dierenattracties

Foute boel met dierenattracties
Floortje Dessing bij dolfijnen op Bali. Foto: World Animal Protection.

Wereldwijd worden toeristen op grote schaal misleid bij attracties met wilde dieren. Dat beeld schetsen Floortje Dessing en World Animal Protection met een nieuwe documentaire, opgenomen op Bali. De conclusie is niet mals: ‘Als je als toerist direct contact kunt hebben met wilde dieren, zoals olifanten wassen en zwemmen met dolfijnen, is dat altijd foute boel.’

Dierenparken wereldwijd laten toeristen denken dat ze ‘iets goeds’ voor dieren doen, terwijl ze in werkelijkheid bijdragen aan dierenleed. Dat is de kern van de documentaire, waarin Floortje Dessing met de dierenbeschermingsorganisatie zelf onderzoek doet naar de leefomstandigheden van wilde dieren in het toerisme.


Bali

Dessing: ‘Overal op de wereld komt het misbruik van wilde dieren in de toeristische sector voor, maar wij zijn naar Bali gegaan omdat dit een immens populaire toeristenbestemming is, waar jaarlijks miljoen toeristen heen gaan. Ik ben dol op Bali. Het is prachtig eiland met een bijzondere bevolking en cultuur, maar ook een plek waar nog steeds heel veel attracties met wilde dieren worden aangeboden. Activiteiten waarvan de gemiddeld toerist niet beseft hoeveel dierenleed erachter schuilgaat. Ter plekke hebben we meerdere attracties bezocht waar wilde dieren voor gebruikt worden, zoals ritjes op olifanten, of selfies met bedreigde apensoorten zoals de orang-oetan. En elke keer was het weer om treurig van te worden: dieren die uit hun natuurlijke omgeving zijn gehaald, puur en alleen zodat wij er als mens bijvoorbeeld mee op de foto kunnen. Ik hoop dat we met deze beelden toeristen wakker kunnen schudden, en we deze commerciële uitbuiting niet langer in stand houden.’

Verborgen dierenleed

Veel toeristen zijn zich niet bewust van het dierenleed dat schuilt achter olifantenritten of olifanten wassen, selfies met orang-oetans en zwemmen met dolfijnen, zo blijkt ook uit de beelden. ‘Als toerist word je gemakkelijk misleid’, aldus Sanne Kuijpers, campagnemanager Wilde dieren bij World Animal Protection. ‘Dierenparken doen er alles aan om het dierenleed te verbergen. Want wat je niet ziet, is dat olifanten hardhandig zijn getraind, dolfijnen uit het wild worden gehaald en in kleine tanks zijn gestopt en orang-oetans hun leven lang moeten poseren voor foto's. Voor een vluchtige ontmoeting met een toerist lijdt een wild dier een leven lang onder opsluiting, mishandeling en uitbuiting.’ 
 
De dierenbeschermingsorganisatie moedigt toeristen aan om kritisch te zijn op het aanbod van reisorganisaties en goed onderzoek te doen voorafgaand aan een bezoek. De conclusie van de documentaire: mijd attracties met wilde dieren, zodat je niet ongewild bijdraagt aan dierenleed. 
 

Undercoveronderzoek

World Animal Protection publiceerde eerder het rapport Holidays that Harm (downloadlink rapport) waaruit blijkt dat op Bali 1300 wilde dieren gebruikt worden voor entertainment. Tijdens undercoveronderzoek op het eiland trof de organisatie wilde dieren aan in zeer slechte leefomstandigheden. Zo lagen olifanten aan de ketting in de brandende zon, werden dolfijnen gehouden in krappe zwembaden en zaten schildpadden bovenop elkaar gepropt in ondiepe aquaria. Ook meldt World Animal Protection een hardhandige behandeling tijdens shows en fotomomenten, waarbij de dieren met haken en scherpe stokken worden gedwongen om op te treden.  

De documentaire van Floortje Dessing en World Animal Protection is vanaf vandaag te zien op worldanimalprotection.nl 

Trefwoorden: attractie, dieren, dierenleed, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.