Geplaatst op: 21-08-2023
Auteur: Marc Gerlings

Gastvrij Nederland zet voor de verkiezingen in op artikel 22

Gastvrij Nederland zet voor de verkiezingen in op artikel 22
Overheid moet voorwaarden scheppen voor vrijetijdsbesteding.

Nu de verkiezingsstrijd losbarst na de zomervakantie, zet brancheorganisatie Gastvrij Nederland in op artikel 22 van de grondwet. Daarin staat dat de overheid voorwaarden schept voor vrijetijdsbesteding.

Gastvrij Nederland stelde er een manifest voor samen met als uitgangspunt artikel 22. Dit artikel werd voor het eerst prominent naar voren geschoven in de verkiezingsstrijd van de Provinciale Staten van 15 maart van dit jaar.

Het manifest start met artikel 22 en reikt 9 wensen aan die de overheid kan faciliteren.

Artikel 22 van onze grondwet stelt dat de overheid ‘voorwaarden schept voor vrijetijdsbesteding.’ Terecht, want onderzoek van CELTH uit 20211 toont aan dat de gastvrijheidssector in brede zin een belangrijke bijdrage levert aan ons welzijn(1). Ontmoetingen, bezoek, zingeving, beweging en opdoen van kennis en innovatie leiden tot sociale cohesie. De sector is ook economisch van betekenis(2):

 

• 1 op de 13 banen is gerelateerd aan toerisme en gastvrijheid.

• Er zijn 813.000 mensen werkzaam in de gastvrijheidssector.

• In 2019 is een omzet gerealiseerd van 91,2 miljard euro.

• Aandeel van 4,4% in ons Bruto Nationaal Product.

 

Hoewel deze cijfers een mooi beeld geven, staat de sector - nog herstellende van de coronapandemie – tegelijkertijd voor grote uitdagingen. Denk hierbij aan de inflatie, personeelstekorten en de geopolitieke situatie die wereldwijd voor onzekerheid binnen de reisbranche zorgt.

 

Onze ambities zijn desalniettemin groot. Zo zet de sector in op de energietransitie en wordt gewerkt aan een inhoudelijke publiek-private agenda. De gastvrijheidssector speelt een essentiële rol binnen de Nederlandse maatschappij en mag niet ontbreken in uw verkiezingsprogramma. De sector verdient nationale regie en daadkracht.

 

Geef recreatie, verblijf en toerisme dan ook een volwaardige plek in het economisch beleid en zet hierbij in op spreiding (gebaseerd op regionale draagkracht en draagvlak).

 

Bewerkstellig deze spreiding door robuust bestemmingsmanagement en de inzet van Regio Deals(3). In aanvulling hierop geven wij u ook graag 9 aandachtspunten mee:

 

1. Zorg voor interdepartementale coördinatie van de vele beleidsterreinen die spelen in de sector zoals natuur, ruimtelijke inrichting, mobiliteit, gezondheid, vestigingsklimaat, cultuur, sport en buitenlandse zaken. Door in te zetten op interbestuurlijke samenwerking wordt recht gedaan aan bewoners, bezoekers en bedrijven.

 

2. Blijf investeren in de bestemming Nederland. De binnenlandse markt biedt grote potentie om omzet te genereren en zo een bijdrage te leveren aan welzijn, welvaart en vestigingsklimaat. Realiseer hierbij spreiding over seizoenen en plaatsen.

 

3. Stimuleer de komst van wetenschappelijke congressen naar Nederland vanwege het essentiële belang voor de kenniseconomie en katalysatorrol voor maatschappelijke ontwikkelingen. Congressen dragen bij aan het imago van Nederland als kennisland waarmee zij van groot belang zijn voor onze kennisinstellingen en onder meer het vestigingsklimaat en het aantrekken van talent.

 

4. Werk aan een toekomstbestendige, duurzame sector die bijdraagt aan de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties. Maak de uitvoering van het klimaatakkoord en de verduurzamingsopgave voor ondernemers uitvoerbaar, haalbaar en betaalbaar. Zet in op slimmer reizen en maak de gastvrijheidssector goed bereikbaar met het OV. Faciliteer de komst van een volwaardig programmabureau om de plannen van de Taskforce Gastvrijheidssector te laten slagen.

 

5. Vergroot het aanpassingsvermogen van bedrijven gelet op het veelal seizoensmatige karakter van onze sector. Zet in op duurzame en flexibele arbeidsinzet waar recht wordt gedaan aan seizoenwerkers (als scholieren en studenten), werknemers, zzp’ers en ondernemer/opdrachtgevers. Waak voor het creëren van een papieren tijger.

 

6. Borg voldoende fysieke ruimte om te ondernemen op die plekken waar dit niet leidt tot een verdere druk op de natuur en de leefbaarheid. In de schaarse ontwikkelruimte dient uitgangspunt te zijn een verantwoorde verdeling tussen wonen, werken, recreëren en natuur.

 

7. Versterk de aansluiting van het mkb op het instrumentarium voor innovatie en verduurzaming. Onder meer uit het rapport ‘Onderzoek aansluiting regelingen op behoeften gastvrijheidssector t.a.v. innovatie, verduurzaming en digitalisering’4 blijkt dat hier nog een wereld te winnen valt. Het ministerie van EZK kan hier via de RVO, alsmede met het aanstellen van een Staatssecretaris voor Toerisme in samenwerking met de sector een grotere rol in spelen.

 

8. Geef recreatie en toerisme een rol in de verduurzaming van gebieden. Denk bijvoorbeeld aan het benutten van vrijkomende landbouwarealen voor recreatieve gebiedsontwikkeling en agrotoerisme. Zorg voor een goede uitvoering van de Agenda Natuurinclusief (onderdeel van het Programma Natuur uit de Structurele aanpak stikstof), waar de Gastvrijheidssector aan deelneemt.

 

9. Faciliteer de toegang tot Europese fondsen, zoals het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling voor duurzame projecten, het Europees Fonds voor Sociale Zaken en fondsen uit het EU-programma "Herstel van COVID-19 door Duurzame Groei van Toerisme en Steun aan MKB". Zet bij nieuwe Europese aanbestedingen en fondsen in op brede voorwaarden die het mogelijk maken voor de toerismesector om deel te nemen.


Bronnen:

1 https://www.celth.nl/projecten/maatschappelijk-belang-van-toerisme-en-recreatie

2 Centraal Bureau voor de Statistiek, 2019 (postcoronacijfers zijn nog niet vastgesteld).

3 Bestemmingsmanagement is een integrale aanpak voor een zo groot mogelijke positieve impact van bezoek op een stad of regio op sociaal, ecologisch en economisch gebied.

 

Trefwoorden: Gastvrij Nederland, verkiezingen, politiek, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...