Geplaatst op: 20-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Greenpeace: trein kan in Europa niet met vliegtuig concurreren

Greenpeace: trein kan in Europa niet met vliegtuig concurreren
Afbeelding van Emil02050 via Pixabay

Dat het vliegtuig op veel routes goedkoper is als de trein is een veel gehoorde stelling. Maar is dat ook zo? Greenpeace nam de prijzen op ruim honderd Europese routes onder de loep en komt met de feiten. En die zijn ongemakkelijk.

Greenpeace vergeleek op 112 verschillende Europese routes de prijzen van het vliegtuig met die van de trein. Ze prikten voor elke route 9 verschillende data en boekten kort, middellang en lang van te voren. Op 79 routes was het vliegtuig goedkoper dan de trein. Reizen per trein is over het algemeen tweemaal zo duur als vliegen. "Waarom zou iemand de trein nemen van Londen naar Barcelona en tot €384 betalen als er vliegtickets beschikbaar zijn voor de belachelijk lage prijs van €12,99?”, schrijft Greenpeace verontwaardigd en tegelijkertijd aangeeft dat deze goedkope tickets ten koste gaan van de planeet.

Op de 112 onderzochte routes waren er slechts 23 waar de trein bijna altijd goedkoper was. Helaas was de trein op de helft daarvan een goed alternatief. Vaak kon de goedkopere treinreis vanwege de lange reistijd en slechte verbindingen niet echt met het vliegtuig concurreren.

Ook Nederland scoort slecht

Greenpeace noemt het opvallend dat op routes met hele effectieve treinverbindingen zoals Amsterdam-Londen nog steeds vliegtuigen pendelen tegen hele lage tarieven. Op de geanalyseerde routes van en naar Nederland bleek de trein nooit systematisch goedkoper dan het vliegtuig. Gemiddeld kost de trein voor alle 8 geanalyseerde routes 1,5 keer de prijs van een vlucht. Op 3 van de 8 geanalyseerde routes was de vlucht dominant goedkoper, namelijk van/naar Londen, Nice en Stockholm, waarbij Nice-Amsterdam de duurste treinroute voor Nederland was en een treinkaartje gemiddeld 3 keer zoveel kostte als de vervuilende vlucht. Op 4 andere routes, namelijk van/naar Kopenhagen, Praag, Ljubljana en Berlijn, was de trein op sommige dagen goedkoper, maar gemiddeld duurder. Slechts op één route bleek de trein het grootste deel van de tijd goedkoper: Amsterdam-Warschau, en ook tegen een lagere gemiddelde prijs.

Voordelen voor luchtvaart afschaffen

Voor Greenpeace staat het als een paal boven water dat de belastingvoordelen en subsidies voor de luchtvaart moeten worden afgeschaft. Tegelijkertijd moeten treinreizen makkelijker en goedkoper worden gemaakt. Volgens de milieuorganisatie verdienen burgers toegang tot een schoon, milieuvriendelijk en betaalbaar transportsysteem dat niet schadelijk is voor het klimaat, mensen en onze planeet.

Oplossingen

Concrete oplossingen heeft Greenpeace ook. Zo moeten er eenvoudige, betaalbare, nationale en grensoverschrijdende klimaatkaartjes komen voor het openbaar vervoer. Ook moet er een Europees ticket- en betalingssysteem komen voor internationale treinreizen. Tegelijkertijd moet de BTW-vrijstelling op vliegtickets worden afgeschaft en geleidelijk belasting op kerosine worden geheven. Voor de trein moet de BTW juist worden verlaagd of afgeschaft. Tot slot moet er fors worden geïnvesteerd in de spoorinfrastructuur en moeten er veel meer rechtstreekse verbindingen tussen landen komen. Op routes die goed met de trein zijn te bereizen moeten vluchten worden uitgebannen.

Link: https://greenpeace.at/uploads/2023/07/report-ticket-prices-of-planes-vs-trains-in-europe.pdf
Trefwoorden: luchtvaart, trein, reizen, kosten, tickets, duurzaam toerisme

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

07/11/24
Uitreiking eerste certificaat Green Key module Natuurinclusief Ondernemen
Het eerste certificaat Green Key module Natuurinclusief Ondernemen is uitgerreikt aan Molecaten Park Landgoed Ginkelduin
06/11/24
Ontdek de vrijheid: dagjes uit zonder eigen auto
Nederland biedt talloze mogelijkheden om eropuit te trekken, zelfs zonder eigen vervoer.
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.
17/10/24
ANVR: Fundamentele veranderingen nodig om treinreizen in Europe te verbeteren
De ANVR is bang dat de internationale trein nooit van de grond zal komen als er geen fundamentele veranderingen in het beleid worden doorgevoerd. Het kabinet en Europa moeten snel actie ondernemen. Dat zegt de brancheorganisatie bij de publicatie van een uitgebreide studie naar de geschiktheid van de railsector voor vakanties en zakenreizen.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
Lancering 'Echt Dellufs Bakkie' op Dag van de Duurzaamheid
Delft introduceert op de Dag van de Duurzamheid een eigen herbruikbare beker als alternatief voor het wegwerpplastic.
11/10/24
Zeven nieuwe Green Key-ondernemers en lancering Groene Iconen versterken duurzame gastvrijheidssector in Friesland
Op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid, hebben zeven toeristische ondernemers in Friesland het Green Key Certificaat in ontvangst mogen nemen.
07/10/24
Nog veel hobbels op weg naar een duurzame camper
Verduurzamen is voor een aantal deelsectoren van de vrije tijd, zoals de luchtvaart, heel erg lastig. In de verblijfsrecreatie is die voor campers misschien wel het lastigst. NKC liet onderzoek doen. Dat maakt de dilemma's inzichtelijk maar de uitdagingen niet minder.