Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Greenpeace: trein kan in Europa niet met vliegtuig concurreren

Greenpeace: trein kan in Europa niet met vliegtuig concurreren
Afbeelding van Emil02050 via Pixabay

Dat het vliegtuig op veel routes goedkoper is als de trein is een veel gehoorde stelling. Maar is dat ook zo? Greenpeace nam de prijzen op ruim honderd Europese routes onder de loep en komt met de feiten. En die zijn ongemakkelijk.

Greenpeace vergeleek op 112 verschillende Europese routes de prijzen van het vliegtuig met die van de trein. Ze prikten voor elke route 9 verschillende data en boekten kort, middellang en lang van te voren. Op 79 routes was het vliegtuig goedkoper dan de trein. Reizen per trein is over het algemeen tweemaal zo duur als vliegen. "Waarom zou iemand de trein nemen van Londen naar Barcelona en tot €384 betalen als er vliegtickets beschikbaar zijn voor de belachelijk lage prijs van €12,99?”, schrijft Greenpeace verontwaardigd en tegelijkertijd aangeeft dat deze goedkope tickets ten koste gaan van de planeet.

Op de 112 onderzochte routes waren er slechts 23 waar de trein bijna altijd goedkoper was. Helaas was de trein op de helft daarvan een goed alternatief. Vaak kon de goedkopere treinreis vanwege de lange reistijd en slechte verbindingen niet echt met het vliegtuig concurreren.

Ook Nederland scoort slecht

Greenpeace noemt het opvallend dat op routes met hele effectieve treinverbindingen zoals Amsterdam-Londen nog steeds vliegtuigen pendelen tegen hele lage tarieven. Op de geanalyseerde routes van en naar Nederland bleek de trein nooit systematisch goedkoper dan het vliegtuig. Gemiddeld kost de trein voor alle 8 geanalyseerde routes 1,5 keer de prijs van een vlucht. Op 3 van de 8 geanalyseerde routes was de vlucht dominant goedkoper, namelijk van/naar Londen, Nice en Stockholm, waarbij Nice-Amsterdam de duurste treinroute voor Nederland was en een treinkaartje gemiddeld 3 keer zoveel kostte als de vervuilende vlucht. Op 4 andere routes, namelijk van/naar Kopenhagen, Praag, Ljubljana en Berlijn, was de trein op sommige dagen goedkoper, maar gemiddeld duurder. Slechts op één route bleek de trein het grootste deel van de tijd goedkoper: Amsterdam-Warschau, en ook tegen een lagere gemiddelde prijs.

Voordelen voor luchtvaart afschaffen

Voor Greenpeace staat het als een paal boven water dat de belastingvoordelen en subsidies voor de luchtvaart moeten worden afgeschaft. Tegelijkertijd moeten treinreizen makkelijker en goedkoper worden gemaakt. Volgens de milieuorganisatie verdienen burgers toegang tot een schoon, milieuvriendelijk en betaalbaar transportsysteem dat niet schadelijk is voor het klimaat, mensen en onze planeet.

Oplossingen

Concrete oplossingen heeft Greenpeace ook. Zo moeten er eenvoudige, betaalbare, nationale en grensoverschrijdende klimaatkaartjes komen voor het openbaar vervoer. Ook moet er een Europees ticket- en betalingssysteem komen voor internationale treinreizen. Tegelijkertijd moet de BTW-vrijstelling op vliegtickets worden afgeschaft en geleidelijk belasting op kerosine worden geheven. Voor de trein moet de BTW juist worden verlaagd of afgeschaft. Tot slot moet er fors worden geïnvesteerd in de spoorinfrastructuur en moeten er veel meer rechtstreekse verbindingen tussen landen komen. Op routes die goed met de trein zijn te bereizen moeten vluchten worden uitgebannen.

Link: https://greenpeace.at/uploads/2023/07/report-ticket-prices-of-planes-vs-trains-in-europe.pdf
Trefwoorden: luchtvaart, trein, reizen, kosten, tickets, duurzaam toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
13/05/25
De vernieuwde LF Basiskaart is er - onmisbare kaartenset voor fietsvakanties
Stichting Landelijk Fietsplatform lanceert een vernieuwde versie van de populaire fietsatlas met een actueel overzicht van alle LF-routes en knooppunten.
08/05/25
Elektrische Efteling-stoomtrein rijdt eerste rondje
Na een jaar in Engeland te zijn geweest voor een onzichtbare metamorfose reed Aagje haar eerste rondje met een elektrische aandrijving.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
18/04/25
Toerisme & Recreatie Utrechtse Heuvelrug en Vallei bloeit!
Tegelijkertijd met de opening van het toeristisch seizoen viert RBT Heuvelrug & Vallei zijn 10-jarig jubileum van samenwerking door de regoio en het netwerk van partners aan recreatie en toerisme.
16/04/25
Mijlpaal: 800 Green Key’s in Nederland
Restaurant De Dikke van Dale in Leeuwarden heeft als 800e bedrijf in Nederland het prestigieuze Green Key certificaat behaald. De feestelijke uitreiking vond maandag plaats in aanwezigheid van wethouder Abel Reitsma van de gemeente Leeuwarden en Erik van Dijk, National Operator van Green Key Nederland.