Geplaatst op: 20-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Greenpeace: trein kan in Europa niet met vliegtuig concurreren

Greenpeace: trein kan in Europa niet met vliegtuig concurreren
Afbeelding van Emil02050 via Pixabay

Dat het vliegtuig op veel routes goedkoper is als de trein is een veel gehoorde stelling. Maar is dat ook zo? Greenpeace nam de prijzen op ruim honderd Europese routes onder de loep en komt met de feiten. En die zijn ongemakkelijk.

Greenpeace vergeleek op 112 verschillende Europese routes de prijzen van het vliegtuig met die van de trein. Ze prikten voor elke route 9 verschillende data en boekten kort, middellang en lang van te voren. Op 79 routes was het vliegtuig goedkoper dan de trein. Reizen per trein is over het algemeen tweemaal zo duur als vliegen. "Waarom zou iemand de trein nemen van Londen naar Barcelona en tot €384 betalen als er vliegtickets beschikbaar zijn voor de belachelijk lage prijs van €12,99?”, schrijft Greenpeace verontwaardigd en tegelijkertijd aangeeft dat deze goedkope tickets ten koste gaan van de planeet.

Op de 112 onderzochte routes waren er slechts 23 waar de trein bijna altijd goedkoper was. Helaas was de trein op de helft daarvan een goed alternatief. Vaak kon de goedkopere treinreis vanwege de lange reistijd en slechte verbindingen niet echt met het vliegtuig concurreren.

Ook Nederland scoort slecht

Greenpeace noemt het opvallend dat op routes met hele effectieve treinverbindingen zoals Amsterdam-Londen nog steeds vliegtuigen pendelen tegen hele lage tarieven. Op de geanalyseerde routes van en naar Nederland bleek de trein nooit systematisch goedkoper dan het vliegtuig. Gemiddeld kost de trein voor alle 8 geanalyseerde routes 1,5 keer de prijs van een vlucht. Op 3 van de 8 geanalyseerde routes was de vlucht dominant goedkoper, namelijk van/naar Londen, Nice en Stockholm, waarbij Nice-Amsterdam de duurste treinroute voor Nederland was en een treinkaartje gemiddeld 3 keer zoveel kostte als de vervuilende vlucht. Op 4 andere routes, namelijk van/naar Kopenhagen, Praag, Ljubljana en Berlijn, was de trein op sommige dagen goedkoper, maar gemiddeld duurder. Slechts op één route bleek de trein het grootste deel van de tijd goedkoper: Amsterdam-Warschau, en ook tegen een lagere gemiddelde prijs.

Voordelen voor luchtvaart afschaffen

Voor Greenpeace staat het als een paal boven water dat de belastingvoordelen en subsidies voor de luchtvaart moeten worden afgeschaft. Tegelijkertijd moeten treinreizen makkelijker en goedkoper worden gemaakt. Volgens de milieuorganisatie verdienen burgers toegang tot een schoon, milieuvriendelijk en betaalbaar transportsysteem dat niet schadelijk is voor het klimaat, mensen en onze planeet.

Oplossingen

Concrete oplossingen heeft Greenpeace ook. Zo moeten er eenvoudige, betaalbare, nationale en grensoverschrijdende klimaatkaartjes komen voor het openbaar vervoer. Ook moet er een Europees ticket- en betalingssysteem komen voor internationale treinreizen. Tegelijkertijd moet de BTW-vrijstelling op vliegtickets worden afgeschaft en geleidelijk belasting op kerosine worden geheven. Voor de trein moet de BTW juist worden verlaagd of afgeschaft. Tot slot moet er fors worden geïnvesteerd in de spoorinfrastructuur en moeten er veel meer rechtstreekse verbindingen tussen landen komen. Op routes die goed met de trein zijn te bereizen moeten vluchten worden uitgebannen.

Link: https://greenpeace.at/uploads/2023/07/report-ticket-prices-of-planes-vs-trains-in-europe.pdf
Trefwoorden: luchtvaart, trein, reizen, kosten, tickets, duurzaam toerisme

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/02/24
Exclusief voor leden
Ongekende marktpotentie 9 op de 10 Nederlanders gaat met vakantie
Ongekende marktpotentie 9 op de 10 Nederlanders gaat met vakantie
20/02/24
Camperaars steeds duurzamer
Camperaars in Nederland houden bij hun reisgedrag steeds meer rekening met duurzaamheid. Een opvallende trend is de toepassing van duurzame energiebronnen onder camperaars
07/02/24
Exclusief voor leden
Kritiek op volgende hub en loket voor duurzaam mkb
Het is pleisters plakken op een gebroken arm. Zeker als je kijkt naar de uitdaging die deze bedrijven hebben, meent Wouter Scheepens, directeur van MVO Nederland.
22/12/23
82% aangesloten waterrecreanten enigszins actief met duurzaamheid
Dit jaar heeft Waterrecreatie Nederland, net als in 2022, een enquête over duurzame waterrecreatie gehouden onder waterrecreanten en watersporters. De enquête is door 858 actieve watersporters ingevuld.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
12/12/23
Exclusief voor leden
 Klimaatneutraal toerisme is goed mogelijk met groei
Maandag is een eerste rapport uitgebracht door het Toerisme Panel over Klimaatverandering (TPCC) als bijdrage aan de Klimaatconferentie in Dubai. De belangrijkste bevindingen helpen beleidsmakers en de toerisme-industrie bij het versnellen van de planning en investeringen voor wereldwijd klimaatbestendig en nul-uitstoot toerisme.
06/12/23
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport behaalt hoogste Carbon certificaat
Vandaag heeft Rotterdam The Hague Airport (RTHA) het hoogste certificaat ontvangen binnen het Airport Carbon Accreditation (ACA)-programma.
28/11/23
Vandaag eerste vlucht Londen – New York op SAF
Virgin Atlantic heeft de primeur met de eerste vlucht met volledig duurzame brandstof SAF, van Londen naar New York JFK. Zonder passagiers maar met eigenaar Sir Richard Branson en Mark Harper (UK staatssecretaris vervoer).

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...