Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-04-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Toerisme & Recreatie Utrechtse Heuvelrug en Vallei bloeit!

Bezoek draagt bij aan vitale, duurzame en leefbare regio

Toerisme & Recreatie Utrechtse Heuvelrug en Vallei bloeit!

Met een feestelijke bijeenkomst bij Paleis Soestdijk is op donderdag 10 april het toeristisch seizoen 2025 geopend. Tegelijk viert het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei zijn 10-jarig jubileum, een belangrijk moment voor de regio én voor het netwerk van partners waarmee al tien jaar wordt samengewerkt aan recreatie en toerisme op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei.


Tien jaar RBT Heuvelrug & Vallei: samen vooruit naar een gastvrije, vitale regio

Wat in 2015 begon als regionale samenwerking tussen een handvol gemeenten, is uitgegroeid tot een stevig netwerk van negen gemeenten en meer dan 500 regiopartners. Samen bouwen RBT Heuvelrug & Vallei en haar partners aan een aantrekkelijke bestemming voor zowel bewoners als bezoekers en aan een sector die steeds meer bijdraagt aan werkgelegenheid, economische vitaliteit, duurzaamheid en sociale samenhang. Als netwerkregisseur verbindt RBT Heuvelrug & Vallei publieke en private partijen, deelt kennis en data en helpt partners inspelen op trends in de gastvrijheidseconomie.


Economische kracht en campagnes met impact

Recreatie en toerisme vormen een stevige economische motor voor de provincie Utrecht en voor de regio Utrechtse Heuvelrug en Vallei, met een jaarlijkse toegevoegde waarde van circa €700 miljoen. Tussen 2014 en 2023 is het aantal banen in de gastvrijheidssector gegroeid van 9.994 naar 12.603 – een toename van meer dan 2.600 banen. Jaarlijks vinden er in de regio meer dan 1,8 miljoen overnachtingen plaats – een belangrijke bron van inkomsten, maar ook van maatschappelijke waarde, doordat het voorzieningen als horeca, winkels en cultuur- en erfgoedlocaties in stand houdt. Om die waarde te behouden én te versterken, ontwikkelde RBT Heuvelrug & Vallei campagnes rond thema’s als wandelen, fietsen, kastelen & buitenplaatsen, vakantie op de Heuvelrug, de Grebbelinie en zakelijk bezoek. Door de focus op natuur, gezond bewegen, erfgoed en cultuur trekt de regio bezoekers die passen bij de waarden van rust, ruimte en inspiratieMet miljoenen jaarlijkse contactmomenten hebben de campagnes een groot bereik – én een duidelijk doel: bijdragen aan een duurzame, vitale, leefbare regio.
 

Agenda Bestemming Heuvelrug 2026 – 2030

Ook in de komende jaren blijft RBT Heuvelrug & Vallei zich inzetten voor duurzame groei, innovatie en verbinding. Nieuwe digitale middelen en data-gedreven campagnes helpen om de regio nóg beter zichtbaar en vindbaar te maken, voor zowel binnenlandse als internationale gasten. De focus blijft op kwaliteitstoerisme dat past bij de waarden van de regio: natuur, historie, kleinschaligheid en aandacht voor elkaar. De trends, ontwikkelingen en cijfers vragen om een nieuw toekomstperspectief. Als opvolger van Agenda Bestemming Heuvelrug 2022 – 2025 ontwikkelt RBT Heuvelrug & Vallei een nieuwe Agenda Bestemming Heuvelrug 2026 – 2030 die op 18 september 2025 gepresenteerd wordt.


Jubileumjaar 

De feestelijke sfeer die tijdens de bijeenkomst goed aanwezig was, zet RBT Heuvelrug & Vallei kracht bij met jubileumacties, zoals een maandelijkse winactie waarbij mensen kunnen raden waar de RBT-auto geparkeerd staat en interviews met partners van het eerste uur, mensen en organisaties die vanaf het begin of op hun eigen manier bijdragen aan de kracht van de regio. Wie mee wil doen aan de jubileumacties kan zich via de website inschrijven voor de nieuwsbrief of de sociale mediakanalen volgen om op de hoogte te blijven. Kijk voor meer informatie op opdeheuvelrug.nl.

Trefwoorden: Samenwerking, recreatie en toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
13/05/25
De vernieuwde LF Basiskaart is er - onmisbare kaartenset voor fietsvakanties
Stichting Landelijk Fietsplatform lanceert een vernieuwde versie van de populaire fietsatlas met een actueel overzicht van alle LF-routes en knooppunten.
08/05/25
Elektrische Efteling-stoomtrein rijdt eerste rondje
Na een jaar in Engeland te zijn geweest voor een onzichtbare metamorfose reed Aagje haar eerste rondje met een elektrische aandrijving.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
18/04/25
Toerisme & Recreatie Utrechtse Heuvelrug en Vallei bloeit!
Tegelijkertijd met de opening van het toeristisch seizoen viert RBT Heuvelrug & Vallei zijn 10-jarig jubileum van samenwerking door de regoio en het netwerk van partners aan recreatie en toerisme.
16/04/25
Mijlpaal: 800 Green Key’s in Nederland
Restaurant De Dikke van Dale in Leeuwarden heeft als 800e bedrijf in Nederland het prestigieuze Green Key certificaat behaald. De feestelijke uitreiking vond maandag plaats in aanwezigheid van wethouder Abel Reitsma van de gemeente Leeuwarden en Erik van Dijk, National Operator van Green Key Nederland.