Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Greenpeace: trein kan in Europa niet met vliegtuig concurreren

Greenpeace: trein kan in Europa niet met vliegtuig concurreren
Afbeelding van Emil02050 via Pixabay

Dat het vliegtuig op veel routes goedkoper is als de trein is een veel gehoorde stelling. Maar is dat ook zo? Greenpeace nam de prijzen op ruim honderd Europese routes onder de loep en komt met de feiten. En die zijn ongemakkelijk.

Greenpeace vergeleek op 112 verschillende Europese routes de prijzen van het vliegtuig met die van de trein. Ze prikten voor elke route 9 verschillende data en boekten kort, middellang en lang van te voren. Op 79 routes was het vliegtuig goedkoper dan de trein. Reizen per trein is over het algemeen tweemaal zo duur als vliegen. "Waarom zou iemand de trein nemen van Londen naar Barcelona en tot €384 betalen als er vliegtickets beschikbaar zijn voor de belachelijk lage prijs van €12,99?”, schrijft Greenpeace verontwaardigd en tegelijkertijd aangeeft dat deze goedkope tickets ten koste gaan van de planeet.

Op de 112 onderzochte routes waren er slechts 23 waar de trein bijna altijd goedkoper was. Helaas was de trein op de helft daarvan een goed alternatief. Vaak kon de goedkopere treinreis vanwege de lange reistijd en slechte verbindingen niet echt met het vliegtuig concurreren.

Ook Nederland scoort slecht

Greenpeace noemt het opvallend dat op routes met hele effectieve treinverbindingen zoals Amsterdam-Londen nog steeds vliegtuigen pendelen tegen hele lage tarieven. Op de geanalyseerde routes van en naar Nederland bleek de trein nooit systematisch goedkoper dan het vliegtuig. Gemiddeld kost de trein voor alle 8 geanalyseerde routes 1,5 keer de prijs van een vlucht. Op 3 van de 8 geanalyseerde routes was de vlucht dominant goedkoper, namelijk van/naar Londen, Nice en Stockholm, waarbij Nice-Amsterdam de duurste treinroute voor Nederland was en een treinkaartje gemiddeld 3 keer zoveel kostte als de vervuilende vlucht. Op 4 andere routes, namelijk van/naar Kopenhagen, Praag, Ljubljana en Berlijn, was de trein op sommige dagen goedkoper, maar gemiddeld duurder. Slechts op één route bleek de trein het grootste deel van de tijd goedkoper: Amsterdam-Warschau, en ook tegen een lagere gemiddelde prijs.

Voordelen voor luchtvaart afschaffen

Voor Greenpeace staat het als een paal boven water dat de belastingvoordelen en subsidies voor de luchtvaart moeten worden afgeschaft. Tegelijkertijd moeten treinreizen makkelijker en goedkoper worden gemaakt. Volgens de milieuorganisatie verdienen burgers toegang tot een schoon, milieuvriendelijk en betaalbaar transportsysteem dat niet schadelijk is voor het klimaat, mensen en onze planeet.

Oplossingen

Concrete oplossingen heeft Greenpeace ook. Zo moeten er eenvoudige, betaalbare, nationale en grensoverschrijdende klimaatkaartjes komen voor het openbaar vervoer. Ook moet er een Europees ticket- en betalingssysteem komen voor internationale treinreizen. Tegelijkertijd moet de BTW-vrijstelling op vliegtickets worden afgeschaft en geleidelijk belasting op kerosine worden geheven. Voor de trein moet de BTW juist worden verlaagd of afgeschaft. Tot slot moet er fors worden geïnvesteerd in de spoorinfrastructuur en moeten er veel meer rechtstreekse verbindingen tussen landen komen. Op routes die goed met de trein zijn te bereizen moeten vluchten worden uitgebannen.

Link: https://greenpeace.at/uploads/2023/07/report-ticket-prices-of-planes-vs-trains-in-europe.pdf
Trefwoorden: luchtvaart, trein, reizen, kosten, tickets, duurzaam toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.