Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zandvoort voert vermakelijkheidsretributie in

Zandvoort voert vermakelijkheidsretributie in
Afbeelding van katherinelake via Pixabay

De gemeente Zandvoort gaat een vermakelijkheidsretributie voor grote evenementen invoeren. Vooralsnog heeft die heffing, door de gestelde criteria, alleen betrekking op de Formule 1 die elk jaar op het circuit van Zandvoort wordt verreden.

Het tarief voor de vermakelijkheidsretributie is voor 2023 bepaald op 3 euro per verkocht ticket. De heffing moet de kosten dekken die de gemeente maakt voor het in goede banen leiden van grote evenementen met meer dan 10.000 bezoekers. Evenementen waarbij geen toegangsprijs wordt gevraagd en/of waarbij het gaat om deelname aan een sport, vallen buiten beschouwing. Op basis van de opgave van het aantal bezoekers lijkt alleen de Formule 1 op dit moment in aanmerking te komen voor de belasting

De gemeente Zandvoort verwacht voor de jaren 2023 en 2025 jaarlijks 792.000 euro aan extra kosten te maken voor de Formule 1. Het meeste gaat op aan de inzet van gemeentepersoneel, 517.000 euro. Voor side-events wordt 100.000 euro gereserveerd. Voor de volgende Grand Prix in de jaren 2024 en 2025 worden 315.000 betalende bezoekers verwacht.

De gemeente Zandvoort maakt additionele kosten om de drukte in goede banen te leiden. Deze kosten hebben onder meer betrekking op de openbare ruimte, de veiligheid, en mobiliteit en vragen daarnaast tijd voor de nodige afstemming tussen betrokken partijen, zoals inwoners, ondernemers, buurtgemeenten, vervoerders, en de Veiligheidsregio Kennemerland. De vermakelijkhedenretributie wordt opgelegd aan de organisator die de kosten kan doorberekenen aan de bezoekers van het evenement.

Trefwoorden: evenementen, beleid, belastingen

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...