Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-07-2023
Auteur: Marc Gerlings

Toeslag plastic verpakkingen raakt sector leisure

7 x de maatregelen in de praktijk

Toeslag plastic verpakkingen raakt sector leisure
Toeslag voor plastic bakjes en ondernemer moet herbruikbaar alternatief aanbieden.

Sinds 1 juli is er een toeslag op plastic verpakkingen voor afhaalmaaltijden. Voor bakjes en drinkbekers die plastic bevatten betaal je extra en de verkoper moet je een alternatief zonder plastic bieden. Dit raakt ook de horeca en bezorging in de sector leisure. Lastig voor ondernemers maar het is een Europese maatregel om de duurzaamheid te verbeteren.


Dit is een van de maatregelen die Europees en nationaal worden genomen om het aantal voedselverpakkingen dat we na een keer gebruiken weggooien – alleen in Nederland al 19 miljoen per dag – terug te dringen.


Bredere set maatregelen

De regels die afgelopen zaterdag ingingen zijn het gevolg van Europese afspraken uit 2019 die zijn gemaakt om de enorme berg plastic in de natuur, dat moeizaam afbreekt en giftig is, terug te dringen. Sommige onderdelen van de wetgeving, zoals het verbod op plastic rietjes en wegwerpbestek, zijn twee jaar later ingegaan. Voor andere onderdelen, zoals deze regels, zijn langere overgangstermijn afgesproken. Een andere maatregel, het verbod op het uitdelen van plastic tasjes in winkels, stamt al uit april 2015. Winkeliers hebben toen drieënhalf jaar de tijd gehad om zich voor te bereiden, voordat het verbod eind december 2018 echt in werking trad. En met succes, we gebruiken nu 70 procent minder van dit soort tasjes.


Meer maatregelen

Op dit moment wordt er onderhandeld door het Europees Parlement en de EU-landen over het nog verder terugdringen van de afvalberg. Kleine flesjes shampoo in hotels, cupjes koffiemelk en sauszakjes in de horeca moeten dan bijvoorbeeld vervangen worden door hervulbare flessen. Een akkoord hierover wordt op zijn vroegst eind 2023 bereikt en bedrijven hebben dan nog minimaal twee jaar de tijd voordat ze daadwerkelijk aan nieuwe regels moeten voldoen.

Ingelise de Boer, woordvoerder Europese Commissie in Nederland meldt over die komende maatregelen: "Voor sommige onderdelen zal nog een langere overgangstermijn gaan gelden. Als deze regels er dus komen, zal het waarschijnlijk nog een flink aantal jaar duren voordat wij het merken in een restaurant of hotel.”


Het statiegeld op blikjes dat in ons land sinds 1 april geldt, is overigens niet het gevolg van een eis uit Brussel. Nederland is hiermee dus een van de Europese voorlopers op het gebied van recycling.

Op een rij wat het betekent in de praktijk voor de consument:

  • Vanaf 1 juli betaal je extra voor wegwerpbekers, -bakjes met plastic als je eten of drinken afhaalt of laat bezorgen. Dit geldt bijvoorbeeld als je een koffie op het station haalt, een frietje meeneemt bij de snackbar, een maaltijdsalade in de supermarkt koopt of een broodje in plastic bij het tankstation.
  • De kosten die je maakt voor wegwerpbekers en -bakjes met plastic staan straks apart op de kassabon vermeld. Zo zie je meteen hoeveel extra je betaalt.
  • Ondernemers zijn vanaf 1 juli verplicht om een herbruikbare optie aan te bieden. Er zijn twee manieren:
  • Of ondernemers bieden herbruikbare bekers en bakjes aan waarvoor je borg moet betalen en die je terug kunt brengen.
  • Of ondernemers vullen de beker of het bakje dat jij hebt meegebracht.
  • De ondernemer kiest zelf welke vorm wordt aangeboden. Ze kunnen er ook voor kiezen om beide vormen aan te bieden.
  • Vanaf 1 januari 2024 wordt bij consumptie ter plaatse herbruikbaar servies het uitgangspunt. Denk aan de afwasbare mok op kantoor en herbruikbare of hoogwaardig recyclebare bekers en bakjes op festivals en evenementen.


Trefwoorden: plastic, horeca, leisure, bezorging

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
26/05/25
24-uurs achtbaanmarathon brengt € 71.896 op voor goede doel
Op zaterdag 24 mei en zondag 25 mei vond in Attractiepark Toverland de Troy Coaster Challenge plaats. Tijdens deze challenge stapten 24 strijders in de houten achtbaan Troy om 24 uur lang ritjes te maken voor het goede doel: Stichting Jade.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
19/05/25
Wisselend beeld Gelders dagbezoek in meivakantie
In de meivakantie hebben attracties op de Veluwe, in de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen meer bezoek ontvangen dan een jaar eerder. Het was wel rustiger in de binnensteden en in de natuur. Er waren meer bezoekers uit andere regio’s.
19/05/25
Efteling presenteert 'Prinses op de Erwt' met donkere huidskleur
De Efteling heeft met ‘De Prinses op de Erwt’ haar nieuwste sprookje gepresenteerd. De prinses heeft voor het eerst een donkere huidskleur. Volgens lector storytelling Moniek Hover van de Breda University of Applied Sciences past een dergelijke verandering prima bij het fenomeen sprookje.
13/05/25
Keukenhof kijkt terug op een stralend seizoen
Ruim 1,4 miljoen bezoekers vanuit de hele wereld brachten een bezoek aan de keukenhof en beoordeelden het bezoek met een 8,7.