Geplaatst op: 29-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

Nederlandse start-up levert AI chatbot Tour de France

Nederlandse start-up levert AI chatbot Tour de France

Na het AI nieuws van gister over Bookings eerste Trip Planner is er vanaf vandaag ook een groot sportevenement met een AI chatbot. AI heeft nu definitief de wind mee in toepassingen voor sport, toerisme en vrije tijd. Het is ook nog een Nederlandse start-up die zorgt voor de interactie over de Tour de France.

De chatbot met de naam Velo, blijft op de hoogte van alle actuele updates tijdens het wielerevent. Het systeem is op basis van ChatGPT (GPT4) en de bot is ontwikkeld door Watermelon, een Nederlandse startup gespecialiseerd in AI-chatbotoplossingen. Via een WhatsApp-bericht kan er Tour de France informatie worden ontvangen over onder meer:

  • Voorspellingen
  • Actuele verloop van de Tour
  • De teams
  • Individuele wielrenners
  • De etappes
  • Feiten en weetjes over alle Tour de France edities
  • Informatie over het klassement
  • Huidige wereldranking van landen, ploegen en wielrenners

 

Whatsapp-chatbot op basis van ChatGPT

Chatbot Velo maakt gebruik van AI-technologie, aangedreven door GPT-4. Door koppelingen met betrouwbare nieuwsbronnen en blogs, voorziet Velo een berg aan informatie en statistieken over de Tour de France 2023.

 

"Met Velo willen we de passie van wielrenfans en Tour de France-kijkers vergroten door ze directe toegang te bieden tot de meest recente en betrouwbare informatie," aldus Alexander Wijninga, CEO van Watermelon. "Deze chatbot is ontworpen met het oog op gebruiksgemak en biedt een uitgebreid scala aan informatie om de ervaring van de gebruikers te verrijken. Ook voor de beginnende kijker is het nu mogelijk om snel op de hoogte te zijn van alle regels en tactieken."

 

Sportcommentator met een vleugje Frans

De ‘persoonlijkheid’ van de chatbot is ingesteld als sportcommentator. Dit zorgt voor een extra sportervaring tijdens de WhatsApp-gesprekken. Om het gesprek een Frans tintje te geven, gebruikt de chatbot Franse woorden tussendoor. De naam van de chatbot is ook een afgeleide uit het Frans.

 

Het antwoord vanuit de chatbot waarom hij Velo heet: "Eh bien, ‘Velo’ is afgeleid van het Franse woord 'vélo', wat fiets betekent. Het past perfect bij mijn persoonlijkheid als enthousiaste kenner van de Tour de France en wielersport in het algemeen. Aarzel niet om meer vragen te stellen over de Tour of wielrennen, ik ben hier om te helpen!”

 

Chatbot Velo is vanaf vandaag gratis beschikbaar op WhatsApp via het nummer +31 85 40 10 633. Iedereen kan de chatbot toevoegen aan de contactenlijst en direct beginnen met het stellen van vragen via WhatsApp. Velo is over de hele wereld beschikbaar en spreekt alle talen.

 

De maker van de chatbot is Watermelon, een Nederlandse (Utrecht) AI-startup opgericht door twee jonge ondernemers, Alexander Wijninga (28) en Charl Haas (30). Samen richten zij zich op het maken van chatbot management software voor bedrijven, waardoor bedrijven een kunstmatig intelligente chatbot kunnen maken zonder te hoeven programmeren. Watermelon heeft een aantal prijzen gewonnen waaronder Beste jonge ondernemers van Nederland, beste startup van Nederland en werd tweede in beste Startup van Europa op SaaStr in Dublin. Op dit moment biedt Watermelon chatbots aan voor diensten zoals WhatsApp, Facebook chat, Instagram of een website. Later wil Watermelon daar nog meer kanalen aan toe voegen waaronder Microsoft Teams en Slack voor interne bedrijfscommunicatie.


Trefwoorden: AI, sport, evenement

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...