Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-06-2023
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Transavia buitte maandenlang stagiaires uit

Transavia buitte maandenlang stagiaires uit
Image by Dylan Agbagni from Pixabay

Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft in 2022 maandenlang 60 stagiaires van 5 mbo-instellingen uitgebuit. Ze draaiden als volwaardige werknemers mee, maar kregen slechts een stagevergoeding. Dat meldt de Nederlandse Arbeidsinspectie. Transavia zal voor deze werkwijze een boeterapport en boete ontvangen en moet de studenten met terugwerkende kracht loon compenseren. De luchtvaartmaatschappij heeft aangegeven dit te zullen doen.

Arbeidsrelatie

Het gaat om stagiaires die in de periode van februari 2022 tot en met juni 2022 stage hebben gelopen. Zij kregen dezelfde taken en verantwoordelijkheden als die van een cabin attendant en hadden dezelfde werkschema’s. De Arbeidsinspectie constateert daarom dat er sprake was van een arbeidsrelatie en dat de studenten zijn onderbetaald. Dat is een overtreding van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (Wml). De Arbeidsinspectie startte vorig jaar na meerdere meldingen een onderzoek bij Transavia. Toet sluit niet uit dat er in de toekomst ook bij andere luchtvaartmaatschappijen onderzoek wordt gedaan. Volgens Toet is het de eerste keer dat een luchtvaartmaatschappij door de Arbeidsinspectie betrapt wordt op het inzetten van stagiaires als volwaardige werknemers.

Boeterapport

Transavia zal binnenkort een boeterapport ontvangen. Tegelijkertijd is het boeterapport naar de boeteoplegger van de afdeling Boete, Dwangsom en Inning (BDI) van de Nederlandse Arbeidsinspectie gegaan. De BDI bepaalt naar aanleiding van het boeterapport uiteindelijk de hoogte van de boete voor Transavia.

Transavia heeft daarnaast op 8 juni een brief ontvangen waarin staat dat ze verplicht zijn om de betrokken werknemers na te betalen. Ze krijgen daarvoor vier weken de tijd. Het gaat dan om loon en/of vakantiebijslag.

De Arbeidsinspectie is in het kader van dit onderzoek ook in gesprek gegaan met de betrokken studenten en de verschillende onderwijsinstellingen. De inspectie stelt dat het hier gaat om jonge mensen die dromen van een mooie carrière. Het is belangrijk dat zij in die weg daar naartoe eerlijk behandeld worden en op een veilige manier een vak kunnen leren. 

Reactie Transavia

Transavia trekt in een reactie het boetekleed aan: "Vooruitlopend op het onderzoeksrapport heeft de arbeidsinspectie in gesprekken met Transavia aangegeven dat onze begeleiding van een groep cabine stagiairs in de zomer van 2022 anders is gelopen dan we gepland hadden. Dit betreuren we zeer. De Arbeidsinspectie heeft het voorlopige beeld gedeeld met Transavia dat zij deze groep als werknemers en niet als (enkel) stagiairs ziet. En heeft ons daarom verzocht een nabetaling aan deze groep te doen. Vooruitlopend op het definitieve boeterapport en besluit van het boetebureau gaan we in lijn met het verzoek van de Arbeidsinspectie over tot nabetaling aan alle stagiairs van 2022. De stagiairs die het betreft zijn vorige week hierover geïnformeerd. Transavia vindt het belangrijk om cabine stageplekken aan te bieden en zo bij te dragen aan de mogelijkheid om studenten uit het mbo-onderwijs de kans te bieden praktijkervaring op te doen. In samenspraak met de mbo-scholen zijn deze stageplekken vormgegeven. Vorig jaar hebben we op basis van gesprekken met stagiaires en de mbo-scholen aanpassingen doorgevoerd.”  

Trefwoorden: luchtvaart, luchtvaartmaatschappijen, onderwijs, stages, arbeidsmarkt

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.