Geplaatst op: 31-05-2023
Auteur: Marc Gerlings

Toscane meest genoemde destinatie van Italië

Toscane meest genoemde destinatie van Italië
Toscane.

Toscane is nog altijd favoriet als bestemming. Zo blijkt uit een online onderzoek dat Italiëmagazine ‘Dit is Italië’ deze maand uitvoerde en dat door 853 respondenten uit Nederland en Vlaanderen werd ingevuld.

 

Op de vraag 'Ga je deze zomer naar Italië?' antwoordde 31% dat ze al geboekt hebben. 23% is het wel van plan, maar heeft nog niet geboekt. Een kleine 20% antwoordt dat ze deze zomer niet naar Italië gaan en bijna 27% weet het nog niet.


Op de vraag 'Hoe reis je deze zomer naar Italië?' gaf ruim 66% de reactie 'met de eigen auto'. Het vliegtuig staat met ruim 18% van de stemmen op de tweede plek. De bus wist met 4% van de stemmen een derde plek onder de vervoermiddelen in te nemen. Eén respondent noemde de fiets.


Langere meivakantie kortere zomervakantie?

In het onderzoek vroegen we ook naar de meivakantie. Bezoekers van Dit is Italië gaven met ruim 37% aan naar Italië te gaan in de meivakantie. Bijna 37% gaf aan dit jaar niet op meivakantie te gaan. Een minderheid van 8% ging wel met vakantie in mei, maar niet naar Italië. 18% liet weten nooit met meivakantie te gaan. In april was in het nieuws dat veel Nederlanders graag een langere meivakantie zouden willen. Vanzelfsprekend vroegen we hier ook naar. 14% ziet wel wat in de optie voor een langere meivakantie in combinatie met een kortere zomervakantie. 13% wil ook wel een langere meivakantie, maar niet ten koste van de zomervakantie, terwijl bijna 12% juist een langere zomervakantie wil en de meivakantie niet belangrijk vindt.

Verreweg de meerderheid van 61% geeft aan het niet belangrijk te vinden of niet afhankelijk te zijn van schoolvakanties.


Toscane onverminderd populair

We maakten bij Dit is Italië ook maar even van de gelegenheid gebruik om te vragen naar de precieze bestemming van degenen die aangaven naar Italië te gaan. 314 respondenten gaven antwoord op deze vraag. Toscane is onverminderd populair. Opvallend is wel de grote stijging in populariteit van de zuidelijke regio Apulië (Puglia).


De volgende regio's en plaatsen werden het vaakst genoemd:


Toscane: 45 keer genoemd

De Marken: 25 keer genoemd

Gardameer: 22 keer genoemd

Apulië: 21 keer genoemd

Umbrië: 20 keer genoemd

Trefwoorden: reizen, Italië, destinatie

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...