Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-05-2023
Auteur: Marc Gerlings

Keukenhof 2023 weer terug op topniveau

Keukenhof 2023 weer terug op topniveau
Keukenhof 2023 trok ongeveer 1,4 miljoen gasten. Foto: Keukenhof.

Attractie Keukenhof sluit het seizoen 2023 succesvol af. Het park dat voor een groot deel van de bezoekers van het inkomend toerisme afhankelijk is, sloot een prima editie af. De bezoekers waardeerden de bloemententoonstelling met een 8,6. Bijna 1,4 miljoen mensen bezochten het park tussen 23 maart en 14 mei 2023.

 

De meeste bezoekers kwamen uit Nederland (20%), gevolgd door Duitsland, Verenigde Staten, Frankrijk en Groot-Brittannië. De Aziaten zijn terug, maar niet in de aantallen van voor de Covid-pandemie, meldt het management. In totaal verwelkomde het park bezoekers uit meer dan 100 verschillende landen.

 

Het gemiddeld aantal bezoekers per dag is vergelijkbaar met afgelopen seizoen, dit doordat Keukenhof met aankomsttijdsloten werkt. De logistiek van en naar het park en de beleving in het bloemenpark zijn daardoor verbeterd. Keukenhof heeft hier blijvend aandacht voor, om verkeersopstoppingen in de regio te voorkomen.

 

Keukenhof was meerdere weekenden uitverkocht waaronder het Paasweekend, tijdens corsodag en in het 1 mei weekend. Op het parkeerterrein van Keukenhof stonden dit seizoen veel campers geparkeerd. Veel bezoekers reisden vanuit Amsterdam met het openbaar vervoer of met de pendelbussen van touroperators naar Keukenhof. 20% van de Keukenhofbezoekers heeft gebruikgemaakt van de directe Keukenhof Express vanaf Schiphol, Leiden, Amsterdam RAI of Haarlem.

 

Keukenhof werkt jaarrond met 40 vaste medewerkers. In het seizoen schaalt de organisatie op naar 1000 medewerkers. "Ik ben er trots op dat we jaarlijks zo’n grote groep collega’s terugzien. We hebben dit jaar geen moeite gehad om medewerkers aan te trekken”, zegt Jeroen Duyster, directeur a.i.

 

De combinatie van de schitterende bloei in het park en de bloeiende bloembollenvelden in de Bollenstreek heeft er weer voor gezorgd dat veel mensen het park bezochten. Door de lage nachttemperatuur is het park een lange tijd extra mooi op kleur gebleven. In de laatste week heeft de grote hoeveelheid regen de bloei snel doen verminderen.

 

Honderd inzenders zorgen jaarlijks voor de inbreng van zeven miljoen bloembollen in het park. Dit jaar hebben vijf nieuwe bollenkwekers uit de Bollenstreek en Noord-Holland deelgenomen. Keukenhof pakt met het programma "Ondernemers in de lead” en het Bloembollencongres een rol in het samenbrengen van (bloembollen)ondernemers die gezamenlijk aan de slag gaan met de huidige uitdagingen van de sector.

 

Volgend jaar viert Keukenhof haar 75-jarig jubileum. Activiteiten in het park staan in het kader van dit feest. Keukenhof is in 2024 geopend van 21 maart tot en met 12 mei.

Trefwoorden: Keukenhof, attractie, bezoekcijfer, 2023

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.