Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-05-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Weer meer Blauwe Vlaggen in Nederland

Weer meer Blauwe Vlaggen in Nederland

In Nederland mogen dit jaar 195 locaties een Blauwe Vlag hijsen. Zes meer dan vorig jaar toen er ook al een groei was. De Blauwe Vlag is de internationale milieu- en duurzaamheidsonderscheiding van FEE International.

De Blauwe Vlag wordt elk jaar uitgereikt door de Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (KMVK). Dit jaar reikte Helga van Leur de onderscheidingen uit op het strand van de Wassanaarse Slag.

Groei op groei

De Internationale Jury voor de Blauwe Vlag van FEE International in Denemarken heeft in Nederland 195 Blauwe Vlaggen toegekend: 134 aan jachthavens en 61 aan stranden. Dit is een toename van 6 nieuwe locaties. In 2022 groeide het aantal locaties ook al met 6. In 2019 kregen 181 locaties een Blauwe Vlag.

Internationaal kwaliteitssymbool

Met de Blauwe Vlag-campagne in Nederland betrekt de stichting overheden, ondernemers en recreanten bij de zorg voor schoon en veilig water, mooie natuur en een gezond milieu en duurzame jachthavens. Voor de toerist en recreant is de Blauwe Vlag het internationale herkenning- en kwaliteitssymbool voor schone stranden met goede waterkwaliteit en veilige en schone jachthavens.

Voldoen aan reeks van criteria

De locaties vragen de Blauwe Vlag onderscheiding vrijwillig aan. In de praktijk betekent dit dat jachthavens en stranden moeten voldoen aan een aantal belangrijke criteria zoals schoon (zwem)water, goede sanitaire voorzieningen en een hoge mate van veiligheid. Het mogen voeren van een Blauwe Vlag is een erkenning voor de inspanningen die de strandgemeente of jachthavenbeheerder op dit gebied heeft geleverd. De Blauwe Vlag is één jaar geldig: jaarlijks wordt opnieuw aan de hand van controles bekeken of de stranden en jachthavens nog aan de vereisten voldoen.

Groene Wimpels

In 2012 hebben 8 jachthavens in Nederland besloten méér te doen dan de internationale Blauwe Vlag eist. Zij richten zich nóg meer op MVO binnen de bedrijfsvoering. Deze groep, bestaande uit de jachthavens Wetterwille, Het Anker, Terschelling, Rhoon, Marnemoende, Uitgeest, Waterland en Delta Marina, ontvingen daarvoor de Groene Wimpel. Dit jaar verdienen zij de Groene Wimpel voor de 10e keer. Deze groep van koplopers is inmiddels gegroeid tot 26 jachthavens met een Groene Wimpel.

Link: https://www.blauwevlag.nl/blauwe-vlag-deelnemers
Trefwoorden: awards, keurmerken, duurzaamheid, veiligheid, stranden, jachthaven

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.