Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-03-2023
Auteur: Marc Gerlings

Symposium over eerlijke online beïnvloeding

Symposium over eerlijke online beïnvloeding

Op woensdag 5 april 2023 houdt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een symposium over online beïnvloeding in commerciële digitale omgevingen.

Het evenement staat in het teken van het 10-jarig bestaan van de ACM en het kijkt zowel naar de huidige stand van zaken rondom online beïnvloeding als ook naar ontwikkelingen op dit vlak die op digitale consumenten af gaan komen. Het evenement schetst ook de gevolgen voor de praktijk van e-commerce van de recent geüpdatete ACM-Leidraad Bescherming Online Consument. Het is één van de strategische doelstellingen van de ACM om digitale consumenten en digitale markten te beschermen tegen oneerlijke en misleidende online beïnvloeding, ook wel dark patterns genoemd.


Als gevolg van dark patterns doen consumenten aankopen die niet in hun belang zijn. De inzet van dark patterns kan ook concurrentie tussen bedrijven verstoren. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat dark patterns nog steeds op grote schaal worden in gezet in e-commerce, op sociale media en in apps. Ook is duidelijk dat consumenten zich vaak niet of nauwelijks kunnen wapenen tegen de inzet van dergelijke technieken.


Met dit symposium vraagt de ACM aandacht voor de consumentenproblematiek die ontstaat ten gevolge van het gebruik van dark patterns op websites en platforms en in games en apps. Het symposium belicht ook de wettelijke grenzen die bedrijven moeten respecteren bij de inzet van online beïnvloedingsmethoden zoals die zijn vastgelegd in de wet en de leidraad van de ACM.


Eerlijk Design in E-commerce

Wat: Symposium Eerlijk Design in E-commerce
Waar: ACM, Muzenstraat 41, Den Haag / online (hybride bijeenkomst)
Wanneer: 5 april, begintijd 15.00 (eindtijd circa 17.30 met aansluitend een borrel)
Voor wie: Voor marketeers, online ondernemers, wetenschappers, toezichthouders en beleidsmakers
Voertaal: Engels

 

Trefwoorden: online, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.