Geplaatst op: 21-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

VisitDenmark lanceert campagne die gemaakt is door ChatGPT en Deepfake

VisitDenmark lanceert campagne die gemaakt is door ChatGPT en Deepfake
Foto: VisitDenmark

VisitDenmark heeft een campagne gelanceerd waarvoor Chat GPT de teksten heeft geschreven en met deepfake/AI diverse video’s zijn gemaakt met iconische schilderijen in de hoofdrol. Kern van de marketingboodschap is kom niet naar de Mona Lisa, het Meisje met de Parel of Vincent van Gogh maar bezoek in plaats daarvan Denemarken. De pay-off van de campagne is 'Don’t be a tourist, be an Explorist'. In twee weken tijd heeft de video al 2 miljoen kijkers gehad. 

Volgens VisitDenmark is een bezoek aan Denemarken de remedie tenen bucketlist-toerisme. In de nieuwe activatiecampagne zijn wereldberoemde schilderijen en sculpturen, waaronder de Mona Lisa, het Vrijheidsbeeld, het Meisje met de parel en Hans Christian Andersen ingezet als woordvoerders. In een reeks humoristische video’s bieden zij kijkers de kans zichzelf de vraag te stellen of ook zij niet ten prooi zijn gevallen aan zogenaamde 'toeristenvallen'. De campagne speelt in op de groeiende behoefte van reizigers om authentieke ervaringen op te doen, in plaats van alleen de beroemdste bezienswaardigheden af te vinken.


Absurditeit van bucketlisttoerisme

Louis Pilmark, Creative Director van het Deense reclamebureau Brandhouse/Subsero, de uitvoerder van de activatiecampagne: "Het inzetten van objecten die een bezoek aan zichzelf afraden is een speelse manier om de absurditeit van de hedendaagse trend te belichten, de trend van het zien en doen van dezelfde dingen. En wie kun je hiervoor beter inzetten dan de iconische trekpleisters die jaarlijks zelf miljoenen toeristen aan zich voorbij zien komen."

Campagne gemaakt met ChatGPT en Deepfake/AI

De pr-activatie is uniek omdat zowel de scripts als de visuals volledig door kunstmatige intelligentie zijn gemaakt. Nieuwe technieken zoals deepfake worden al veelvuldig ingezet om beelden tot leven te brengen, echter is het met ChatGPT pas recentelijk mogelijk geworden om hier een nieuwe dimensie aan toe te voegen, waarmee het een van de eerste toeristische pr-activaties is die de twee technologieën combineert.

ette Rodenhuis-Carlsen, marktdirecteur van VisitDenmark Nederland legt uit: "Stel je eens voor dat je de Mona Lisa bent. Schrijf een betoog over waarom iemand Denemarken moet bezoeken in plaats van in de rij te staan om jou te bewonderen?" Dit was de vraag die wij aan ChatGPT hebben gesteld. Het antwoord was luchtig en geestig en wij hebben dan ook geen enkel woord zelf geschreven. We hebben alleen delen verwijderd die te lang waren of gewoonweg niet waar waren. Hoewel het enigszins riskant aanvoelde om onze hele berichtgeving in handen te geven van kunstmatige intelligentie, zijn we verheugd om voorop te lopen in de toeristenindustrie en geavanceerde technologie te gebruiken om onze boodschap tot leven te brengen."

De anti-toerist aantrekken

De activatiecampagne, ontwikkeld door het in Londen gevestigde creatieve bureau Fold7, bouwt voort op het inzicht dat bucketlist-toerisme haar glans heeft verloren. Voor veel toeristen zijn overvolle toeristische trekpleisters een van de belangrijkste redenen voor een vakantieteleurstelling. De reiziger van vandaag is op zoek naar verborgen pareltjes en wil ervaringen buiten de gebaande paden in plaats van het puur afvinken van beroemde bezienswaardigheden. "Denemarken is misschien geen bucketlist-bestemming en de wonderen zijn niet altijd groots en meeslepend. Ze zijn daarentegen wel klein en talrijk. We zagen dit als een enorme kans om een ander soort reiziger aan te trekken, de anti-toerist, de Explorist", zegt Yelena Gaufman, Strategy Partner bij Fold7.

Trefwoorden: dmo, cmo, marketing, campagnes, Denemarken

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...