Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-04-2023
Auteur: Klaas van Erp
Publicatie: R&T 2023-1

De markt voor recreatie- en watersportbedrijven draait door!

Nederlanders kiezen weer voor eigen land

De markt voor recreatie- en watersportbedrijven draait door!

In de afgelopen columns hebben we vaak onze visie gegeven op de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven. Een markt die beïnvloed wordt door allerlei externe factoren: COVID-19, rentestijging, hoge energieprijzen en nog veel meer.

In mijn column van oktober van het vorige jaar heb ik voorspellingen gedaan over de ontwikkelingen in de markt als gevolg van de afkoeling van de woningmarkt en de hogere overdrachtsbelasting. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en kan de balans voorzichtig worden opgemaakt.

Feit is dat we in de afgelopen paar maanden diverse overdrachten hebben gehad van recreatie- en watersportbedrijven, dus nog geen negatieve tekens. Nuchter denkende ondernemers zullen zeggen dat deze overdrachten al gepland waren voordat de woningmarkt ging afkoelen. Dat klopt deels. Want voor een heel deel betroffen het transacties die gesloten werden ten tijde van de stijging van de rente, de onzekerheid over de hoogte van de energieprijzen en de afkoeling van de woningmarkt.

Grote ondernemingen blijven zoeken

Ook begin 2023 bemerken we dat de vraag naar recreatie- en watersportbedrijven ongewijzigd hoog is. Nog steeds zoeken grote concerns met of zonder private equity uitbreiding van hun activiteiten. Dat is op zich niet zo vreemd. De markt van watersport- en recreatiebedrijven heeft namelijk totaal andere parameters. De belangrijkste parameters daarbij zijn het vertrouwen en de bestedingen door de consument. En daar zit het wel goed mee. Ik spreek vele recreatieondernemers waar de boekingen voor het komende seizoen eruit knallen.

De reden voor de hoge vraag naar vakanties in Nederland laten zich raden. Ik denk persoonlijk aan de legere portemonnees bij de consumenten door de hoge inflatie, hogere benzine en energieprijzen, etc., waardoor men dichter bij huis blijft. En last but not least: Nederland is een prachtig land, mits het weer meewerkt. Ik ga vast duimen voor mooi weer, dat gun ik een ieder! Oh ja, en het is goed voor de markt.

Ook eens praten over de markt?
Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp, 06-53424147 
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij
www.maasrbm.nl

Trefwoorden: makelaar, accommodatie, vakantiehuis, vakantiepark, jachthaven

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername
De overname lijkt op een klassieke bedrijfsovername, maar in werkelijkheid gaat het om de koop van het merk en de formule.
09/05/25
Exclusief voor leden
Horeca laat miljoenen liggen door te weinig alcoholvrije opties
De horeca mist jaarlijks een omzet van maar liefst €437 miljoen door onvoldoende in te spelen op de groeiende vraag naar alcoholvrije dranken. De verkoop van alcoholvrije drankje groeit sterk maar het aanbod in de horeca is zeer gering.
07/05/25
Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft de afgelopen drie jaar minstens één nacht in een Nederlands hotel doorgebracht. De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door Van der Valk en Fletcher Hotels.
07/05/25
Hoe presteerden de horeca en reisbranche in het eerste kwartaal?
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector geeft in de eerste twee maanden van 2025 een wisselend beeld. De horeca zit wat in de min terwijl de reisbranche flink plust.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.