Geplaatst op: 07-04-2023
Auteur: Klaas van Erp
Publicatie: R&T 2023-1

De markt voor recreatie- en watersportbedrijven draait door!

Nederlanders kiezen weer voor eigen land

De markt voor recreatie- en watersportbedrijven draait door!

In de afgelopen columns hebben we vaak onze visie gegeven op de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven. Een markt die beïnvloed wordt door allerlei externe factoren: COVID-19, rentestijging, hoge energieprijzen en nog veel meer.

In mijn column van oktober van het vorige jaar heb ik voorspellingen gedaan over de ontwikkelingen in de markt als gevolg van de afkoeling van de woningmarkt en de hogere overdrachtsbelasting. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en kan de balans voorzichtig worden opgemaakt.

Feit is dat we in de afgelopen paar maanden diverse overdrachten hebben gehad van recreatie- en watersportbedrijven, dus nog geen negatieve tekens. Nuchter denkende ondernemers zullen zeggen dat deze overdrachten al gepland waren voordat de woningmarkt ging afkoelen. Dat klopt deels. Want voor een heel deel betroffen het transacties die gesloten werden ten tijde van de stijging van de rente, de onzekerheid over de hoogte van de energieprijzen en de afkoeling van de woningmarkt.

Grote ondernemingen blijven zoeken

Ook begin 2023 bemerken we dat de vraag naar recreatie- en watersportbedrijven ongewijzigd hoog is. Nog steeds zoeken grote concerns met of zonder private equity uitbreiding van hun activiteiten. Dat is op zich niet zo vreemd. De markt van watersport- en recreatiebedrijven heeft namelijk totaal andere parameters. De belangrijkste parameters daarbij zijn het vertrouwen en de bestedingen door de consument. En daar zit het wel goed mee. Ik spreek vele recreatieondernemers waar de boekingen voor het komende seizoen eruit knallen.

De reden voor de hoge vraag naar vakanties in Nederland laten zich raden. Ik denk persoonlijk aan de legere portemonnees bij de consumenten door de hoge inflatie, hogere benzine en energieprijzen, etc., waardoor men dichter bij huis blijft. En last but not least: Nederland is een prachtig land, mits het weer meewerkt. Ik ga vast duimen voor mooi weer, dat gun ik een ieder! Oh ja, en het is goed voor de markt.

Ook eens praten over de markt?
Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp, 06-53424147 
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij
www.maasrbm.nl

Trefwoorden: makelaar, accommodatie, vakantiehuis, vakantiepark, jachthaven

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
15/04/24
Exclusief voor leden
Hilton beste werkplek voor vrouwen in de Nederlandse hotelbranche
Hotel- en resortketen Hilton heeft de zesde positie behaald op de Great Place to Work for Women-lijst, samengesteld door de organisatie Great Place to Work. Hiermee is het hotel de hoogst genoteerde werkplek voor vrouwen binnen de Nederlandse hotelbranche.
12/04/24
Firstmate Hospitality Consultants Onthult de goedkoopste tot de duurste terrassteden
Firstgate Hospitality Consultants heeft onderzoek gedaan naar de prijzen op terrassen.
11/04/24
Exclusief voor leden
ING verwacht beperkte groei voor horeca
Voor 2024 verwacht ING Research voor de meeste bedrijfssectoren een lichte groei. Voor de horeca is de verwachting dat de volumes dit jaar beperkt toenemen.
05/04/24
Al 25 jaar een eerlijker verdienmodel bij Bedandbreakfast.nl
Bedandbreakfast.nl heeft haar Nederlandse en Europese website compleet vernieuwd. Dat leverde direct al meer reserveringen op. Een mooi verjaardagscadeautje voor deze organisatie die dit jaar 25 jaar bestaat en nog steeds geen commissie rekent.
29/03/24
Exclusief voor leden
Winstgevendheid Vlaamse logissector omhoog
Mooi onderzoek van onze zuiderburen. De helft van de Vlaamse logiesaccommodaties schreef in 2023 zwarte cijfers. Voor 2024 verwacht bijna de helft van de uitbaters dat de prijzen van de logies zullen stijgen.
29/03/24
Dirk Beljaarts vertrekt bij Koninklijke Horeca Nederland
Na een periode van ruim negen jaar vertrekt Dirk Beljaars voor de zomer als algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...