Geplaatst op: 08-03-2023
Auteur: Marc Gerlings

De toeristische trends en adviezen scherpen Zeeuws debat aan

Schrijf in op de 2e LOTM-uitzending 16 maart (gratis)

De toeristische trends en adviezen scherpen Zeeuws debat aan
Diana Korteweg Maris (Kenniscentrum Kusttoerisme).

Diana Korteweg Maris (Kenniscentrum Kusttoerisme) wordt geïnterviewd tijdens de tweede uitzending die LOTM en NRIT samen maken. Diana gaf aan meerdere gemeenten in Zeeland presentaties over de trends en ontwikkelingen in Zeeland. Essentieel met het oog op de verkiezingen op 15 maart want beleidsmatig verandert veel.


Ja, dat wil ik zien en schrijf me meteen in (gratis)

Het beleid zal onder invloed van grote onderwerpen zoals de stikstofcrisis en de ambities op duurzaamheid ook voor toerisme sterk veranderen. Kenniscentrum Kusttoerisme is voor veel Zeeuwse gemeenten een stevige kennispartner. Net in deze tijd vol verandering schetst Diana de veranderingen in het toerisme.

Diana meldt in het vooruit alvast over de richting van toeristische ontwikkelingen: "Natuurlijk willen gemeenten van alles weten over het aanbod in toerisme, de vraag en de economische waarde. Dat is de praktische kant. Voor beleidsmakers gaat het veel verder want zij betrekken toerisme ook op leefbaarheid en soms ook op het debat over zeer drukke locaties in Zeeland. De maatschappelijke waarde van de toeristische sector dringt door tot bij de bestuurders. Met de juiste kennis kunnen we daar goed over discussiëren. Dat debat voeren we graag.”

Tijdens het interview gaan we zeker in op de reacties van gemeenten. En welke beleidsmatige punten belangrijk worden na de Provinciale Statenverkiezingen van 15 maart. Dus, schrijf je gratis in en je ontvangt de link om te kijken.

Als waardering voor je inschrijving ontvang je na de uitzending het aanvullende ‘Dossier Toerisme en de regio’.

Andere sprekers zijn Anke Arts (project Waddengastronomie, NHL Stenden), Almudena González (project Slag om Grolle, specifiek de internationale toeristische markt Spanje, Saxion) en Simon Witt (meerdere duurzaamheidsprojecten in toerisme, HZ).

Samen met partners

De twee online uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd op 20 april worden mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Kennisnetwerk Destinatie Nederland.

Trefwoorden: beleid, trends, advies, gemeente, LOTM, uitzending

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...