Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-02-2023
Auteur: Marc Gerlings

Volume horeca stagneert, hotels en vakantieparken boeken meeste omzetgroei

Volume horeca stagneert, hotels en vakantieparken boeken meeste omzetgroei


Met 0,1 procent steeg de omzet van de horeca in het vierde kwartaal 2022 nauwelijks ten opzichte van het derde kwartaal, meldt het CBS. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde met 1,3 procent. De hotels en vakantieparken doen het relatief nog het best gerekend naar omzet maar ook zij merken daling in het volume.


Met het vierde kwartaal 2022 is ook het jaarcijfer beschikbaar. In 2022 groeide de omzet van de horeca met 53,0 procent ten opzichte van 2021. De grote groei in 2022 hangt onder meer samen met de coronamaatregelen die de horeca beperkten in 2021 en de grote prijsstijgingen.


Omzet horeca hotels en vakantieparken

De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, daalde in het vierde kwartaal van 2022 met 3,3 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Hotels zetten 4,9 procent minder om dan in het voorgaande kwartaal. De omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, steeg in het vierde kwartaal met 1,1 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) van de logiesverstrekkers daalde met 2,7 procent. Zowel het volume van hotels als van de overige logiesverstrekking nam af.

Grootste omzetstijging voor hotels en cafés

In 2022 verdubbelden hotels bijna hun omzet in vergelijking met 2021. Verhuurders van vakantiehuisjes en campings hadden een omzetstijging van bijna 16 procent. De omzet van de cafés groeide in 2022 met ruim 79 procent. Restaurants hebben ruim 56 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De omzet van kantines en cateringbedrijven was bijna 51 procent hoger en fastfoodrestaurants noteerden een omzetstijging van bijna 26 procent.

Fastfood gaat goed

Eet- en drinkgelegenheden hebben in het vierde kwartaal 1,4 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. De omzet van fastfoodrestaurants steeg met 4,8 procent het sterkst. De kantines en catering en de restaurants hebben respectievelijk 1,1 en 0,6 procent meer omgezet. De omzet van cafés daalde echter met 1,5 procent. Het volume van eet- en drinkgelegenheden nam af met 0,8 procent. Bij cafés en restaurants daalde het volume, terwijl het volume van fastfoodrestaurants en kantines en catering steeg.


Brede analyse: groei met 53 procent in 2022 maar vooral door prijsstijgingen

De horeca heeft vorig jaar 53,0 procent meer omgezet dan in 2021. Alle onderliggende branches boekten meer omzet. De omzet was ook hoger (13,5 procent) dan in het pré-coronajaar 2019. Dat was echter toe te schrijven aan prijsstijgingen. Het volume lag vorig jaar nog bijna een 1 procent lager dan in 2019.

De grote groei in 2022 hing onder meer samen met de coronamaatregelen in 2021. Daar had de horeca in een groot deel van dat jaar last van. Daarnaast bereikte de inflatie in 2022 met gemiddeld 10,0 procent een recordhoogte. Weliswaar had de horeca in 2022 ook nog last van beperkingen door corona, maar een stuk minder dan in 2021.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotel, vakantiepark, camping, restaurant

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername
De overname lijkt op een klassieke bedrijfsovername, maar in werkelijkheid gaat het om de koop van het merk en de formule.
09/05/25
Exclusief voor leden
Horeca laat miljoenen liggen door te weinig alcoholvrije opties
De horeca mist jaarlijks een omzet van maar liefst €437 miljoen door onvoldoende in te spelen op de groeiende vraag naar alcoholvrije dranken. De verkoop van alcoholvrije drankje groeit sterk maar het aanbod in de horeca is zeer gering.
07/05/25
Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft de afgelopen drie jaar minstens één nacht in een Nederlands hotel doorgebracht. De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door Van der Valk en Fletcher Hotels.
07/05/25
Hoe presteerden de horeca en reisbranche in het eerste kwartaal?
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector geeft in de eerste twee maanden van 2025 een wisselend beeld. De horeca zit wat in de min terwijl de reisbranche flink plust.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.