Geplaatst op: 18-02-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlanders plannen volop buitenlandse vakantie

Nederlanders plannen volop buitenlandse vakantie
Foto: Pixabay

Goed nieuws voor de reisbranche. Meer Nederlanders dan vorig jaar hebben plannen voor een zomervakantie. Vooral het buitenland is (weer) populair. Op de bestemming willen ze wel minder geld uitgeven vanwege de dalende koopkracht. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek dat Trends & Tourism eind januari / begin februari heeft uitgevoerd naar vakantieplannen van een week of langer voor komende zomer.

75% wil met zomervakantie

Deze zomer wil zo’n 75% van de Nederlanders beslist/waarschijnlijk op vakantie gaan. Zo’n 13% twijfelt nog en 13% verwacht niet te gaan. Vorig jaar lag het aandeel Nederlanders met plannen voor een zomervakantie nog op 68%. Vooral jongeren en hoger opgeleiden willen er komende zomer op uit trekken (85 resp. 83%).

Buitenland populairder

Van de Nederlanders met plannen voor komende zomer wil twee derde naar het buitenland, 25% kiest voor eigen land en 8% heeft nog geen keuze gemaakt tussen eigen land en het buitenland. Spanje (17%), Frankrijk (12%), Griekenland en Italië (elk 9%) zijn komende zomer de populairste buitenlandse bestemmingen.

Veel minder binnenlandse vakantieplannen

Ten opzichte van vorig jaar daalde de belangstelling voor het binnenland fors. In een vergelijkbare meting vorig jaar lag het aandeel dat naar het binnenland wilde nog op zo’n 50%, nu ligt dat op 25%. Voor het binnenlands toerisme de opdracht om dat verlies met buitenlandse toeristen te compenseren.  

Tijdens vakantie zuiniger aandoen

Van de Nederlanders met plannen voor komende zomer geeft zo’n 60% aan dat de gestegen prijzen / dalende koopkracht invloed heeft op hun vakantieplannen voor komende zomer. Minder uitgeven op de vakantiebestemming wordt daarbij het meest genoemd (26%).

Het onderzoek

Het onderzoek naar de vakantieplannen van Nederlanders is eind januari/begin februari uitgevoerd onder een steekproef van zo’n 3.000 personen (representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder). Het ging daarbij om vakanties van een week of langer in de komende zomerperiode (1 juni t/m 30 september). Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kees van der Most op 06-51532251 of kvandermost@trends-tourism.nl 

Link: https://www.trends-tourism.nl/nl
Trefwoorden: vakanties, toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, vakantieplannen, Nederlanders

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...