Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-02-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Caravanners lopen voorop in e-transitie wagenpark

Mazda CX-5 blijft populairste trekauto-model, Volvo populairste trekauto-merk

Caravanners lopen voorop in e-transitie wagenpark

Ruim 5% van de Nederlandse caravanbezitters rijdt een elektrische trekauto. Zij lopen hiermee ver voor op het gemiddelde Nederlandse wagenpark, waar dit getal op 2,8% ligt. Dit blijkt uit het jaarlijkse ACSI FreeLife magazine Trekauto-onderzoek onder bijna vijfduizend caravanbezitters. Het onderzoek laat ook zien dat Volvo het populairste trekauto-merk is. Zij lossen Mazda af. De Mazda CX-5 is wel nog altijd het populairste trekauto-model.


De Mazda CX-5 staat daarmee al voor het vijfde jaar op rij bovenaan. Maar liefst 8,4% van alle trekauto’s in Nederland is een CX-5. De Volkswagen Tiguan (4,66%) en de Ford Kuga (4,42%) maken de top drie compleet. Als populairste trekauto-merk moet Mazda zijn eerste plek wel afstaan. Mede dankzij populaire modellen als de XC60 en XC40 voert Volvo hier sinds dit jaar de lijst aan.


Koppositie Mazda CX-5 niet in gevaar

Tekenen dat Mazda’s koppositie in gevaar komt zijn er niet. Met een marktaandeel van 9,91% voert de CX-5 namelijk ook de lijst met meest verkochte nieuwe auto’s onder caravanbezitters aan. De Hyundai Tucson volgt met 8,11% op plek twee. Opvallend is hier de opkomst van de Kia Sportage. Met een aandeel van 7,21% klom dit model naar de derde plaats.


Jong wagenpark

Uit het ACSI FreeLife magazine Trekauto-onderzoek komt ook naar voren dat caravanbezitters in relatief jonge auto’s rijden. Iets meer dan de helft van alle auto’s is niet ouder dan vijf jaar en 87% is niet ouder dan tien jaar. Ook hier lopen caravanbezitters voor op doorsnee Nederland. De gemiddelde leeftijd van het totale personenautobestand is 11,4 jaar. Caravanbezitters schaffen hun auto vaak nieuw aan (40%). En in het geval zij toch kiezen voor een tweedehands model gaat het alsnog om een relatief jong exemplaar van gemiddeld 3,8 jaar oud.


Minder diesel, meer elektra

De opmars van de elektrische auto is niet te stuiten en caravanbezitters trekken de kar. Het marktaandeel van caravanners met een elektrische auto steeg van 0,15% in 2021 naar 5,24% in 2022. Het aandeel van dieselmotoren daalde van 28,3% naar 19,23%. Een forse vermindering, maar nog altijd ver boven het landelijk gemiddelde van 11%. Ook de benzinemotor verliest terrein en is nog in 68,15% van de caravantrekkers te vinden.

 

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: Elektrische auto's, trekauto's

CELTH



||| Nieuws |||

14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername
De overname lijkt op een klassieke bedrijfsovername, maar in werkelijkheid gaat het om de koop van het merk en de formule.
09/05/25
Exclusief voor leden
Horeca laat miljoenen liggen door te weinig alcoholvrije opties
De horeca mist jaarlijks een omzet van maar liefst €437 miljoen door onvoldoende in te spelen op de groeiende vraag naar alcoholvrije dranken. De verkoop van alcoholvrije drankje groeit sterk maar het aanbod in de horeca is zeer gering.
07/05/25
Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft de afgelopen drie jaar minstens één nacht in een Nederlands hotel doorgebracht. De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door Van der Valk en Fletcher Hotels.
07/05/25
Hoe presteerden de horeca en reisbranche in het eerste kwartaal?
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector geeft in de eerste twee maanden van 2025 een wisselend beeld. De horeca zit wat in de min terwijl de reisbranche flink plust.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.
18/04/25
Recreatiebranche loopt voorop in uitwerking Stagepact
Overheid, onderwijs en bedrijfsleven hebben op hoofdlijnen afspraken gemaakt over het verbeteren van stages.