Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-02-2023
Auteur: Marc Gerlings

Beeld & Geluid getransformeerd naar Mediamuseum

Beeld & Geluid getransformeerd naar Mediamuseum
Openingshandeling MediaMuseum. Foto: MediaMuseum


Het Mediamuseum van Beeld & Geluid is woensdagavond officieel geopend door Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Na een verbouwing van 2,5 jaar is het museum in Hilversum compleet vernieuwd en klaar om vanaf aanstaande zaterdag 11 februari bezoekers te ontvangen.

 

In oktober 2020 sloot Beeld & Geluid de deuren van het museum en werd gestart met het volledig afbreken van de voormalige 'Experience' en de opbouw van het nieuwe Mediamuseum. Met meer dan 50 interactives en honderden uren aan audiovisueel materiaal is het museum het meest interactieve Mediamuseum ter wereld. De gepersonaliseerde museumreis maakt het een unieke ervaring voor iedere bezoeker.

 

Social media zette de transformatie in gang

Sinds de opening van het vorige museum in 2006 is het medialandschap drastisch veranderd. Drie maanden na de opening werd YouTube pas gelanceerd en in de jaren die volgden explodeerde het gebruik van social media door het bezit van smartphones. Van ‘de media bepalen mijn wereldbeeld’ werd het ‘ik bepaal de media en de media bepalen mij’. Genoeg aanleiding voor Beeld & Geluid voor de bouw van een compleet nieuw Mediamuseum dat laat zien hoe media werken en dat de bezoekers even optilt uit hun eigen mediabeleving, door ze er op afstand naar te laten kijken.

 

Mediamuseum met mediaprofiel

Bij binnenkomst in het museum maakt de bezoeker een eigen Mediaprofiel aan via de Mediamuseum-app. Dat Mediaprofiel zorgt ervoor dat je een unieke, gepersonaliseerde museumreis krijgt voorgeschoteld. Een bezoek aan het museum is voor alle bezoekers, vanaf ca. 8 jaar, een unieke, leerzame maar vooral inspirerende ontdekkingsreis door het medialandschap van toen, nu en de toekomst.


De officiële openingshandeling werd vanavond verricht door Barbera Wolfensberger, directeur-generaal van Cultuur en Media van het ministerie OCW en Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld & Geluid. Het Mediamuseum opent zaterdag 11 februari 2023 om 10.00 uur de deuren voor publiek en is vanaf dat moment iedere week van dinsdag tot en met zondag te bezoeken.

Trefwoorden: museum, attractie, media

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    14/05/25
    Exclusief voor leden
    Tweede XL klompenpad gaat open
    Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
    13/05/25
    Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername
    De overname lijkt op een klassieke bedrijfsovername, maar in werkelijkheid gaat het om de koop van het merk en de formule.
    09/05/25
    Exclusief voor leden
    Horeca laat miljoenen liggen door te weinig alcoholvrije opties
    De horeca mist jaarlijks een omzet van maar liefst €437 miljoen door onvoldoende in te spelen op de groeiende vraag naar alcoholvrije dranken. De verkoop van alcoholvrije drankje groeit sterk maar het aanbod in de horeca is zeer gering.
    07/05/25
    Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders
    Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft de afgelopen drie jaar minstens één nacht in een Nederlands hotel doorgebracht. De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door Van der Valk en Fletcher Hotels.
    07/05/25
    Hoe presteerden de horeca en reisbranche in het eerste kwartaal?
    De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector geeft in de eerste twee maanden van 2025 een wisselend beeld. De horeca zit wat in de min terwijl de reisbranche flink plust.
    25/04/25
    Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
    Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
    24/04/25
    BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
    Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.
    18/04/25
    Recreatiebranche loopt voorop in uitwerking Stagepact
    Overheid, onderwijs en bedrijfsleven hebben op hoofdlijnen afspraken gemaakt over het verbeteren van stages.