Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-01-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Nederland boekt zomervakantie weer vanouds op tijd

Vroegboekers zien voordelen in lagere prijzen en ruime keuze

Nederland boekt zomervakantie weer vanouds op tijd

Het vroegboekgedrag van Nederlandse vakantiegangers is weer ­­­terug op het niveau van voor corona. Zij boeken weer traditiegetrouw hun zomervakantie in januari. Dat zegt Sunweb Group op basis van eigen gegevens. In de eerste maand van 2023 ligt het aantal boekingen 49 procent hoger dan dezelfde maand in coronajaar 2022 en is het weer terug op het niveau van voor de pandemie.


"Momenteel zien we dat 80 procent van alle boekingen al voor de zomer is,” zegt Martine Langerak, woordvoerder van Sunweb Group. "Waar de afgelopen jaren de onzekerheid rondom corona ervoor zorgde dat Nederlanders wat langer wachtten met het boeken van hun zomervakantie is januari nu weer druk als vanouds.­­ Veel Nederlanders maken in januari al de planningen voor de vakantieperiode en het is dus een logisch moment om te boeken. Er zijn bovendien mooie vroegboekaanbiedingen én het aanbod is nog ruim.” Als de meest populaire zomerbestemming ziet Sunweb Group het meer betaalbare Turkije, en ook Spanje en Griekenland blijven geliefd.


Niet minder vakanties

De reisorganisatie ziet vooral dat voor de zomer langere vakanties en luxere accommodaties nu al geboekt worden. Door stijgende kosten, onder andere luchthavenbelasting, brandstof en personeel, zijn vakanties dit jaar zo’n tien procent duurder dan in 2022. De bestedingen van Nederlanders zijn met zeven procent nog niet zo hard meegestegen, omdat vroeg boeken loont. Sunweb Group verwacht overigens dat last-minutes het hele jaar in trek blijven. Zo ziet de organisatie de laatste dagen van januari een opleving in last-minute wintersportvakanties door hele goede sneeuwcondities in de Alpen.


Sunweb Group ziet ook een stijging in boekingen van all-inclusive vakanties en de populariteit van pakketreizen zet ook door. "De revival van de pakketreis is al een tijd gaande. Een pakketreis is flexibel en biedt tegelijkertijd garanties, iets wat met corona en de situatie op Schiphol geen overbodige luxe was. Consumenten zien nu ook dat alles al vastleggen voor de zomer ook wel eens een financieel voordeel zou kunnen hebben”, zegt Langerak. "Om consumenten de meest gunstige prijs te bieden, en vakanties toegankelijk te houden voor zoveel mogelijk mensen, koopt Sunweb Group vluchten, hotels en diensten op tijd in. Vanwege hun gunstige prijzen en kleinschalige karakter zet Sunweb Group ook extra in op regionale en buitenlandse luchthavens, zoals Weeze.”

 

Trefwoorden: Vroegboekers, vroegboekgedrag

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.