Geplaatst op: 24-01-2023
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2022-5

Museum of maaklocatie?

Schoenenkwartier in Waalwijk is museum, maaklab en innovatief kenniscentrum

Museum of maaklocatie?
Tijdelijke tentoonstelling Put on Your Red Shoes (ontwerp, Tinker imagineers, Studio Daphne Jansen, Britte Hietkamp).

In de leer- en schoenenstad Waalwijk is sinds eind juni in het monumentale Krophollerpand het Schoenenkwartier gevestigd, een museum, maaklab en innovatief kenniscentrum ineen. Al ver voor de eeuwwisseling werd nagedacht hoe je de geschiedenis van creativiteit en maakindustrie aantrekkelijk kunt inzetten voor toerisme.

Het museum bestaat al sinds 1953 maar zat in een oude schoenenfabriek aan de rand van de stad. Nu is het beleefbaar in een eigen kwartier, inclusief het erfgoed dat zo kenmerkend is voor deze bijzondere industrietak in Nederland. Het grenst aan het hart van Waalwijk en heeft aansluiting op een plein met horeca en winkels. Met regelmaat worden evenementen gehouden op het plein en dat levert extra bekendheid op voor het oude museum op zijn jonge locatie. Het Schoenenkwartier heeft drie verdiepingen met elk een eigen thema en sfeer. Op de begane grond draait het om maken, op de eerste verdieping ontdekt de bezoeker ‘het verhaal van de Langstraat’ en op de bovenste verdieping is verwonderen het overkoepelende thema.

Ook de schoenen van generatie  x, y en z zijn te bewonderen.

Ook de schoenen van generatie x, y en z zijn te bewonderen.

Architect Civic heeft een open en transparante structuur voor het monumentale Kropholler-pand gecreëerd, waarvoor Tinker imagineers het tentoonstellingsontwerp maakte. Het Kropholler-pand is het oude raadhuis van Waalwijk. Het gebouw is zo ontworpen, dat bezoekers zelf hun route en tempo bepalen. De spectaculaire nieuwe circa vijf meter grote ronde openingen, uitgezaagd uit de gestripte oude gevel van de kantoorvleugel uit de jaren ’80, zorgen voor een glimp van de tentoonstellingen. Vertrouwde materialen zoals bakstenen, staal, beton en hout versterken de sfeer van de collectie en van het historische gebouw.

Begane grond: maken

De bezoeker doorloopt alle stappen van het schoenenvak en waant zich op die manier in de fabriek. Van leer looien tot ontwerpen en productie, waarbij de bezoeker ook zelf mag doen en ervaren. Bij iedere stap in het proces toont een demoschoen hoe de schoen steeds een stapje verder ‘groeit’.

Eerste verdieping: het verhaal van de Langstraat

Een dwaaltentoonstelling over de geschiedenis van de streek, vanaf ruwweg 1850 tot nu, toont de opkomst, de ondergang en het behoud van de industrie. Zes zeer verschillende ontdekkingsruimtes tonen een constant veranderend beeld van de Langstraat. Onderweg ontmoeten bezoekers bijzondere personages en zien ze voorwerpen die samen een kleurrijk beeld van de streek laten zien. Innovatie en een gevoel van opleving vormen de rode draad.

Bovenste verdieping: verwonderen

Hier vind je iconen uit de schoenenwereld in al hun glorie en context in vijf verschillende zones. De bezoeker verwondert zich op deze kleurrijke verdieping en ervaart hoe de schoen is gevormd door de identiteit van de drager, het gebruik en de mode. Op deze verdieping is ook de tijdelijke
tentoonstelling Put On Your Red Shoes te zien, gemaakt door Tinker. Op het podium van deze tentoonstelling hebben schoenen van Elton John tot Beyoncé, van de Spice Girls tot MF Doom en van de gabbercultuur tot aan de dancehall scene een plekje gekregen. Daarmee is het een feest der herkenning voor jong en oud. Tegelijk roept het de vraag op: wat zeggen schoenen over muzikale voorkeur en identiteit?

De hoogtijdagen van de schoenenindustrie in De Langstraat, tot 1980. Verpakt in de vorm van een schoenenwinkel uit die tijd.

De hoogtijdagen van de schoenenindustrie in De Langstraat, tot 1980. Verpakt in de vorm van een schoenenwinkel uit die tijd.

Behalve de museale beleving, heeft de bezoeker in het Schoenenkwartier keuze uit workshops in het LeerLab, een bezoek aan het kenniscentrum, een activiteit in het auditorium, een schoenpoetsbeurt in het Bodehuisje of een kop koffie in het café. Schoenen vinden altijd hun aansluiting bij de tijdsgeest en de mode. Je kunt bijvoorbeeld je eigen sneakers in elkaar zetten onder leiding van ontwerper Roderick Pieters.

De investering in de renovatie en de nieuwbouw bedroeg 10,6 miljoen euro. Directeur Anouk van Hees is vooral trots op de talloze vrijwilligers die de operationele taken doen. "We hebben een klein team van vaste mensen zoals twee collega’s voor het maaklab en twee conservatoren. Alle horeca ende rondleidingen worden allemaal gedaan door vrijwilligers. Het is een hechte gemeenschap en het is hun historie. Nee, het is niet moeilijk om vrijwilligers te vinden.” Met een lach voegt ze toe, "het is eerder lastig om mensen voor dat vaste team te vinden.” Van Hees onthult dat in de periode van de opening tot 25 augustus 10.000 bezoekers zijn ontvangen. Daarbij is in de laatste weken een stijgende lijn te zien. "We zien steeds meer uitschieters op het getal van aantal bezoekers per dag. Af en toe al 200.”

Bezoeker kan zelf schoenen ontwerpen.

Bezoeker kan zelf schoenen ontwerpen.

Credits

Opdrachtgever

Gemeente Waalwijk

Jaar

2022

website

schoenenkwartier.nl

Tentoonstellingsontwerp

Tinker imagineers

Tentoonstellingsbouw

Kloosterboer

Interactives

YIPP

Tentoonstelling Put on Your Red Shoes

Tinker imagineers, Studio Daphne Jansen, Britte Hietkamp

Lichtontwerp

Heinz Loopstra Lightdesign

Geluidsontwerp

Rockfish, Klevr Sounddesign

Copywriting

Story Matters

Architect

Civic Architects

Civic Architects bedacht de open structuur.

Civic Architects bedacht de open structuur.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, noord-brabant, Waalwijk

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...