Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-01-2023
Auteur: Marc Gerlings

Magazine R&T duikt in de wereld van New Dutch

Magazine R&T duikt in de wereld van New Dutch
Magazine R&T december 2022.


Net voor Kerstmis 2022 verscheen het decembernummer van magazine R&T. Met op de voorkant het  spiegelende depot van Boijmans dat zo kenmerkend is geworden in de Rotterdamse skyline. Niet voor niks die keuze. In dit nummer gaan we uitgebreid in op die andere manier van storytelling door DMO’s van het verhaal van Nederland onder de naam New Dutch. En nog heel veel meer ...

 

De opening is voor Brigitte Ars. In het interview legt ze uit waarom ze pleit voor extra avontuur in je leven. Die lessen kun je ook vertalen naar toerisme. "Als je de drempel hebt genomen, werkt avontuur verrassend verfrissend.” Brigitte is ook docent bij BUas.

Klaas van Erp trekt je weer naar de realiteit. De overdrachtsbelasting op vastgoed in de sector gaat omhoog. Dat verandert de kijk op de prijzen.

Wil je meer weten over het verband erfgoed en bezoekers? Lees dan zeker de veranderingen die plaatsvinden in Prinsenhof in Delft. De architecten hebben hun plan af en op een slimme manier koppelen ze binnen (museum) aan buiten (de voetgangers langs het museum).

Via de horeca verdienen de toeristische sector en de attracties goed geld. Maar nu wordt het oppassen, waarschuwt Inga Blokker (FSIN). Door de getallen in dit artikel ga je opeens anders kijken naar de jongere generaties, vooral generatie Z valt op.

Gletsjers? We konden in oktober en november niet voorzien hoe zacht de winter in de Alpenlanden zou zijn. In dit artikel blikt Anke Arts op haar ervaring met een toeristisch bezoek aan gletsjer Hintertuxer.

Van het CELTH-team hebben we al veel waardevol onderzoekswerk laten zien. Dat team weet altijd weer je als vakgenoot aan het denken te zetten. Onderzoek en interpretatie, dat is mensenwerk. Juist nu is het team fors veranderd. Wie en wie doet wat? Je leest het helemaal in R&T december.

Het jaarcongres van Waterrecreatie Nederland leverde een innovatie op: de Wateratlas. Een atlas gebaseerd op data dat een verrijking is voor eerder onderzoek naar waterrecreatie. Wil je locaties op en om het water ontwikkelen. Check dan eerst die atlas en combineer mogelijkheden met bijvoorbeeld watersport of erfgoed.

De Landelijke Data Alliantie kijkt op een nieuwe manier naar herkomstlanden van inkomend toerisme. Anke ten Velde en Inge Huizinga leggen uit waarom dit een verdiepingsslag is.

Erik van Gerwen, Peter Kentie (Eindhoven) en Wilbert Lek (Rotterdam) filosoferen over de vraag hoe je het verhaal van Nederland en zijn steden vertelt. De uitkomst, het concept New Dutch. En dat is heel aantrekkelijk voor de vele steden die niets hebben met het verhaal van tulpen en bloemen. Het nieuwe Nederland met zijn creativiteit en kansen voor de bezoekerseconomie spreekt velen tot de verbeelding.

Niet het makkelijkste onderwerp maar vooruitgang op dit gebied is hard nodig. Elena Cavagnaro gaat in op de ‘Three levels of Sustainability’ en de actuele relevantie daarvan. Ook fijn tussen alle onheilspellende boodschappen, Cavagnaro ziet lichtpuntjes.

Friesland bedacht een pakkende campagne voor de winter. Waarom bezoekers lekker kunnen Opfriesen, leggen we uit.

De Statenverkiezingen komen eraan (15 maart 2023). Landelijk Fietsplatform kwam met een plan om de regionale politieke stromingen te overtuigen van de waarde van de fietseconomie.

Dit past bij de tijdsgeest: hoe manage je in toerisme het veranderproces? Niet makkelijk als de klimaatcrisis in de lucht hangt en het personeelstekort op de werkvloer voelbaar is. Onderzoekster Annemiek van der Schaft komt met verrassend praktische ervaringen en adviezen.

Een DMO kan zoveel meer dan werken aan spreiding. Een korte introductie hoe je de 17 SDG’s inzet voor je stad.

DMO van Texel ging een samenwerkingsverband aan met de Koninklijke Nederlandse Wandelbond. Voor de hand liggend? Het opent meer deuren dan je in eerste instantie bedenkt. Frank Spooren (VVV Texel) licht het openhartig toe.

Hoe bereik je in hemelsnaam een integrale aanpak? "Help”, zullen de meeste vakgenoten denken. Kort en krachtig heeft Daniek Nijland enkele tips in haar column.

Wil je meer weten over magazine R&T?

Trefwoorden: magazine, R&T, inhoud, onderzoek, DMO, marketing, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
26/05/25
24-uurs achtbaanmarathon brengt € 71.896 op voor goede doel
Op zaterdag 24 mei en zondag 25 mei vond in Attractiepark Toverland de Troy Coaster Challenge plaats. Tijdens deze challenge stapten 24 strijders in de houten achtbaan Troy om 24 uur lang ritjes te maken voor het goede doel: Stichting Jade.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
19/05/25
Wisselend beeld Gelders dagbezoek in meivakantie
In de meivakantie hebben attracties op de Veluwe, in de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen meer bezoek ontvangen dan een jaar eerder. Het was wel rustiger in de binnensteden en in de natuur. Er waren meer bezoekers uit andere regio’s.
19/05/25
Efteling presenteert 'Prinses op de Erwt' met donkere huidskleur
De Efteling heeft met ‘De Prinses op de Erwt’ haar nieuwste sprookje gepresenteerd. De prinses heeft voor het eerst een donkere huidskleur. Volgens lector storytelling Moniek Hover van de Breda University of Applied Sciences past een dergelijke verandering prima bij het fenomeen sprookje.
13/05/25
Keukenhof kijkt terug op een stralend seizoen
Ruim 1,4 miljoen bezoekers vanuit de hele wereld brachten een bezoek aan de keukenhof en beoordeelden het bezoek met een 8,7.
08/05/25
Elektrische Efteling-stoomtrein rijdt eerste rondje
Na een jaar in Engeland te zijn geweest voor een onzichtbare metamorfose reed Aagje haar eerste rondje met een elektrische aandrijving.