Geplaatst op: 03-01-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Kennisnetwerk Destinatie Nederland wordt brancheorganisatie

Kennisnetwerk Destinatie Nederland wordt brancheorganisatie

Het Kennisnetwerk Destinatie Nederland evolueert naar een brancheorganisatie voor destinatie- en citymarketing organisaties in Nederland. Wendy Sieger-Kintzen wordt de nieuwe directeur. In de DMO/CMO-raad bepalen provinciale vertegenwoordigers van de DMO’s en CMO’s de strategie van Destinatie Nederland. Het delen van kennis blijft een belangrijke activiteit.

De netwerk- en brancheorganisatie Destinatie Nederland is een doorontwikkeling van het Kennisnetwerk, dat VVV Nederland in 2017 heeft opgericht. In de afgelopen jaren ontstond een stevige netwerkstructuur met expertgroepen en programmalijnen waarbij kennisdeling over de veranderende rol van destinatie-en citymarketing organisaties (DMO’s/CMO’s) de rode draad was.

Opkomen voor belangen van DMO’s en CMO’s

Tijdens de coronapandemie groeide de behoefte aan een organisatie die opkomt voor de belangen van DMO's en CMO's, met name het belang van de duurzame bezoekerseconomie. Dit leidde tot een versnelling naar de ontwikkeling van Destinatie Nederland, de netwerk- en brancheorganisatie voor destinatie- en citymarketing organisaties, waarbij deze organisaties zelf aan het roer staan. Wendy Sieger-Kintzen is vanaf 2017 betrokken als aanjager van de landelijke samenwerking en realisatie van het Kennisnetwerk. Zij is met ingang van 2023 benoemd tot directeur van Destinatie Nederland.

DMO/CMO raad Destinatie Nederland

De nieuwe organisatie wordt bestuurd door de DMO/CMO raad. In de raad hebben directeuren van een destinatie- of citymarketing organisatie zitting. Per provincie hebben de deelnemende DMO’s/CMO’s met elkaar bepaald wie hen vertegenwoordigt in de raad. De raad is verantwoordelijk voor de strategie en het beleid van Destinatie Nederland en wordt ondersteund door het landelijk bureau, gevestigd in Utrecht. De DMO/CMO raad heeft taken gemandateerd aan de directeur. Wendy Sieger-Kintzen is als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en de borging van activiteiten binnen Destinatie Nederland met haar team.

DMOCMORaad


In de DMO/CMO raad zitten (op de foto van links naar rechts) Cor Jansen (Utrecht), Heleen Huisjes (Noord-Brabant), Herre Dijkema (Gelderland), Leontien Mees (Limburg), Martijn Bulthuis (Zuid Holland), Ger Welbers (Noord-Holland), Wendy Sieger-Kintzen (Destinatie Nederland), Martin Cnossen (Friesland), Brigitte Daalder (Flevoland) en Astrid Crum (Drenthe). Evelyn Borgsteijn (Overijssel) ontbreekt op de foto. 


Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo, cmo, brancheorganisatie

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...