Geplaatst op: 07-12-2022
Auteur: Marc Gerlings

Strengere regels kortingsacties van-voor prijzen

Strengere regels kortingsacties van-voor prijzen


De Autoriteit Consument & Markt (ACM) de controle op nepkortingen op. Vanaf 1 januari 2023 gelden strenge regels voor het geven van een korting.

"De normen zijn nu duidelijk. Een korting moet een echte korting zijn op de laagste prijs die eerder gold. Deze regel biedt een goede basis voor ons toezicht. Consumenten hebben recht op echte kortingen. Ondernemers moeten stoppen met nepkortingen” aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. De nieuwe, strengere regels gelden vanaf 1 januari 2023 voor alle Nederlandse ondernemers die producten of diensten aanbieden aan consumenten.


Van-voor prijs moet wel echt zijn

Met ingang van 1 januari is de ACM bevoegd toezicht te houden op de regels voor van-voor prijzen. Deze regels gelden voor alle vormen van van-voor prijzen, zoals doorgestreepte prijzen en percentages. Wat zijn deze regels? Het uitgangspunt is, dat de korting wordt gegeven op de laagste prijs die werd berekend in de 30 dagen voorafgaand aan de korting.


Voorbeelden veranderingen per 1 januari 2023

A)      Een bedrijf verhoogt de prijs van product X van €50 naar €70, om vervolgens 25 dagen later een kortingsactie van 35% te starten. De prijs mét korting is volgens het bedrijf €45,50. Met de komst van de nieuwe regels mag dit niet. De laagste prijs in de afgelopen 30 dagen was €50. De 35% korting moet over die prijs berekend worden. De korting bedraagt in dit voorbeeld dus ‘slechts’ 9%.

 

B)      Een bedrijf verhoogt de prijzen van zijn producten twee weken voor een kortingsactie van €20 naar €50. Hierdoor kon hij onder de oude regels de korting ‘van €50, nu voor €15’ voeren. Onder de nieuwe regels is dit niet meer mogelijk en mag het bedrijf alleen nog maar de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen als van-prijs gebruiken, in dit geval dus ‘van €20, nu voor €15’. De hoge prijs van een paar dagen kan dus niet meer gebruikt worden om een hoge van-prijs te voeren. Hiermee voorkomen de nieuwe regels ‘nep’-kortingen.

 

Topics:Marketing

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...