Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-11-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

34 kilometer fiets- en wandelpad verbindt attracties in Parkstad

34 kilometer fiets- en wandelpad verbindt attracties in Parkstad

Een 34 kilometer lang fietspad gaat attracties, cultuur en natuurschoon in de Zuid-Limburgse regio Parkstad met elkaar verbinden. De Parkstadroute is  recreatieve fiets- en wandelroute door de gemeenten Beekdaelen, Brunssum, Heerlen, Landgraaf, Kerkrade en Simpelveld. Visit Zuid-Limburg heeft een belangrijke rol gespeeld in de naamgeving van het pad.

De naam werd onthuld tijdens een officiële bouwstarthandeling in Beekdaelen. De naam Parkstadroute sluit aan bij de lopende campagne ‘Dit is Parkstad’ van Visit Zuid-Limburg. De aannemer is inmiddels gestart met de uitvoering en in 2023 moet het fietspad af zijn. 

Visit Zuid-Limburg

Voor de naam van het pad is de expertise Visit Zuid-Limburg ingeschakeld. Er is gekozen voor een koppeling met de lopende (Euregionale) campagne ‘Dit is Parkstad’. Deze campagne vertelt het verhaal van de regio aan de hand van vijf dominante tijdsperioden: Romeins Knooppunt, Ridders en Rovers, Mijntijd, Transitiejaren en Nieuw Elan. Perioden die het gebied hebben gevormd tot wat het nu is. En ook in de Parkstadroute spelen deze tijdsperioden een prominente rol. Zo gaat men onder meer over oude mijnsporen en langs tal van bezienswaardigheden waaronder meerdere kastelen. De Parkstadroute wordt onderdeel van het complete toeristisch recreatieve aanbod van Parkstad.

Over de Parkstadroute

De Parkstadroute is een IBA-sleutelproject en wordt gerealiseerd door IBA Parkstad, Provincie Limburg en de gemeenten Beekdaelen, Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf en Simpelveld. De route die dwars door Parkstad loopt is niet alleen bedoeld voor recreatief verkeer, maar ook voor woon-werkverkeer. Gekenmerkt door een unieke uitstraling van het wegdek is het landschap en de cultuur in de regio te beleven.

Trefwoorden: dagrecreatie, routes, fietsen, wandelen, natuur, cultuur, attracties, campagnes, marketing, Limburg

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.