Geplaatst op: 04-11-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Pakken zich donkere wolken samen boven de sector?

Pakken zich donkere wolken samen boven de sector?
Afbeelding van lisa runnels via Pixabay

Na een prima zomer voor veel vrijetijdssectoren pakken donkere wolken zich samen boven de sector. Dat schrijven de experts van ABN Amro in een nieuwe ‘Stand van de leisure’. Ze zien een laag consumentenvertrouwen, naar boven bijgestelde ramingen voor de inflatie, toenemende faillisementen en zorgen over stijgende kosten. Met de vrijetijdssector gaat het over het algemeen goed. Maar ook daar zijn de zorgen groot en verwachten de experts dat het huidige groeitempo zal afzwakken. Er wordt in dat kader gesproken van een ‘opstapeling van onzekerheden’.

Maar eerst het positieve nieuws. De bank deelde weer transactiedata ut de vrijetijdssector. Het algemene beeld dat daaruit ontstaat is dat op de bioscopen en catering na de meeste deelsectoren een goede zomer hebben gehad. Zij zaten qua omzet alweer boven het niveau van 2019. 

Prima herstel voor horeca

Thuisbezorgd en afhaal blijft sterk presteren op 60% tot 70% boven het niveau van 2019. Ook restaurants zitten vanaf februari met een plus van 20% tot 30%. Ook cafés deden het prima met plussen van 30% tot 41%. Hier heeft de consument duidelijk haar behoefte aan samenzijn in een leuke ambiance ingehaald. 

Pintransacties

Wisselend beeld bij attracties en cultuur

Attractieparken en dierentuinen hebben een prima voorjaar (+12% tot +28%) achter de rug maar zien nu een wat lager groeiniveau. Musea zaten vrijwel alle maanden flink in de min (-19% tot -31%) met uitzondering van juni en juli. Bioscopen zien nog dieprode cijfers met geen enkele maand een plusje. De omzetachterstand ten opzichte van 2019 beloopt -30% tot -46%. 

Meer overnachtingen van gasten

Van de verblijfsrecreatie en hotelsector zijn geen relevante pintransacties beschikbaar maar uit cijfers van het CBS blijkt dat er in die branche tot en met augustus 2% meer overnachtingen ten opzichte van dezelfde periode in 2019 zijn gerealiseerd. Binnen dat segment doen vooral de campings (+17%) en de vakantieparken (+6%) het goed. Achterblijven de hotels (-7%) en groepsaccommodaties (-2%). Hotels hebben last van achterblijvend buitenlands bezoek (-16%). Het aantal overnachtingen van Nederlandse gasten in de verblijfsaccommodaties groeide met 15%. 

Overnachtingen

Naar een gure winter

Na een overwegend mooi voorjaar en zomer staat ons een minder fraaie winter te wachten. Met als achterliggende oorzaak natuurlijk de oorlog in Oekraïne die direct na de pandemie behoorlijk wat zand in de economische machine strooide.

Ramingen inflatie naar boven bijgesteld

De experts van de bank hebben de ramingen voor de inflatie naar boven bijgesteld en verwachten nu voor dit jaar een prijsstijging van 11,9% en voor volgend jaar 4,3%. De prijzen worden opgestuwd door sterk oplopende energieprijzen. Dat heeft ook gevolgen voor de prijzen van andere producten en diensten, die ook verder oplopen.

Lage werkloosheid en veel vacatures

Een lage werkloosheid is een belangrijk signaal voor mogelijke spanningen op de arbeidsmarkt. Dat ondervinden (leisure)ondernemers die minder goed aan nieuw personeel kunnen komen. In het tweede kwartaal van het jaar waren er 39.900 openstaande vacatures in de horeca en 6.200 vacatures in cultuur, sport en recreatie.

Oplopend aantal faillissementen verwacht

Het aantal faillissementen in de vrijetijdssector was gedurende de pandemie vanwege de overheidssteun heel laag. Nu die is afgelopen, kijken ondernemers tegen een enorme schuldenberg aan die moet worden afgelost. Dat gecombineerd met hogere kosten van energie, arbeid en inkoop zet een forse druk op de kasstroom. Dat het aantal bedrijfsopheffingen of faillissementen oploopt, lijkt evident. 

Historisch laag consumenten vertrouwen en afnemende koopkracht

De afgelopen maanden is het consumentenvertrouwen verder weggezakt naar een historisch dieptepunt van -59. Dat gecombineerd met een dalende koopkracht door een sterke inflatie, is geen goed vooruitzicht voor de vrijetijdssector die al gevoelig is voor een laag consumentenvertrouwen. De experts van ABN Amro verwachten dan ook dat het huidige groeitempo van de vrijetijdssector zal afzwakken.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/index.html
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, cultuur, musea, horeca, hotels, cafes, restaurants, catering, bioscopen, verblijfsrecreatie, vakantieparken, campings, kampeerterreinen, groepsaccommodaties

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/11/22
Exclusief voor leden
Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan nu te duur
De inflatie en stijgende gas- en energieprijzen worden een steeds groter risico voor de horeca. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur.
23/11/22
Visit Friesland, Kâld Kletske en Sonnema lanceren nieuwe smaaksensatie
Visit Friesland en Kâld Kletske slaan wederom de handen ineen voor het ontwikkelen van een nieuw product. Dat doen ze dit keer in samenwerking met Berenburg producent Sonnema uit Bolsward.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
14/11/22
Lichte stijging faillissementen
Het aantal failliet verklaarde bedrijven, voor zittingsdagen gecorrigeerd, is voor de tweede maand op rij gestegen. Maar het algemene beeld is dat het aantal faillissementen nog steeds laag is in vergelijking met de jaren voor de coronacrisis.
11/11/22
Exclusief voor leden
Inclusie? Kijk voorbij de groepssamenstelling
In de gastvrijheidssector en ook in de culturele sector speelt sterk de omslag naar meer inclusie. E...
11/11/22
Topzomer voor Nederlands toerisme
Nederlandse logiesaccommodaties hebben in het derde kwartaal van dit jaar een recordaantal gasten ontvangen. Zij hebben daarmee de mindere jaren als gevolg van de pandemie achter zich gelaten. Hoe is de spreekwoordelijke koek over de typen accommodaties en provincies verdeeld?
10/11/22
Exclusief voor leden
10 bedrijven genomineerd voor Beste Leerbedrijf Horeca
SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) maakte zojuist de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend. Voor deze wedstrijd, die door de pandemie twee edities heeft overgeslagen, werden dit jaar ruim 100 leerbedrijven genomineerd.
04/11/22
Pakken zich donkere wolken samen boven de sector?
Na een prima zomer voor veel vrijetijdssectoren pakken donkere wolken zich samen boven de sector. Dat schrijven de experts van ABN Amro in een nieuwe ‘Stand van de leisure’. Ze zien een laag consumentenvertrouwen, naar boven bijgestelde ramingen voor de inflatie, toenemende faillisementen en zorgen over stijgende kosten. Wat betekent dat voor de toekomst?