Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-11-2022
Auteur: Joep Gudde
PopMonument
Publicatie: UNCOVER06

PopMonument schept ruimte voor ‘Vertrouwensband’

Samenwerking rapper en deelnemers taaloefengroepen

PopMonument schept ruimte voor ‘Vertrouwensband’

Onder de noemer van PopMonument worden sinds 2014 jaarlijks een of meer festivals georganiseerd. PopMonument betekent bijzondere artiesten op bijzondere locaties in steden vol erfgoed dat dient als podia. Van een intiem optreden in een eeuwenoud monument tot een opkomend bandje in een paleiskelder dat het publiek van z’n sokken blaast. PopMonument combineert bekende namen met lokale talenten en culturele hotspots met onontdekte plekken. De eerste jaren alleen in Bergen op Zoom, maar de sinds kort in steeds meer steden waaronder Breda, Middelburg, Veere en Willemstad. Het gaat bij PopMonument niet zozeer om de optelsom van muziek en erfgoed maar juist om het subtiele samenspel dat gecreëerd kan worden.

Joep Gudde is verantwoordelijk voor fondsen en marketing bij PopMonument.

Jaar vol eigen producties

In 2021 werd de volgende stap gezet in dat samenspel via een samenwerking tussen een muzikant, een kunstenaar en een locatie. Blaudzun speelde zijn optreden in de Grote Kerk Veere, een kolossale kerk met door de gescheidenis een grote diversiteit aan verhalen en functies. Kunstenares Mirjam Debets verzorgde tijdens dit optreden projecties op de achtermuur van de kerk en verwerkte de verschillende verhaallijnen van die kerk met een unieke performance tot gevolg. En deze lijn werd later dat jaar doorgezet in een nog grotere eigen productie getiteld ‘Kommunikate’. Technomuzikant Jeroen Search werd in samenspraak met Dans Brabant gekoppeld aan choreografe Judith Clijsters en de betrokkenheid van Roger Vermolen als VJ maakte de cirkel compleet. Hun opdracht: een multidisciplinaire muziek- en dansvoorstelling inclusief lichtshow van een uur in stadstheater De Maagd in Bergen op Zoom.

Problemen met eenvoudige dagelijkse zaken als het lezen van berichtjes op je telefoon, informatie in het openbaar vervoer of menukaarten.

Kenny Anders

Door de zoektocht naar bijzondere combinaties, met de breedte van zowel programmering, locaties als doelgroepen, en via de werking van leisure als instrument voor een betere wereld, biedt PopMonument ook een kans om maatschappelijke en inclusieve projecten als onderdeel van de programmering op te nemen en aan te jagen. In 2021 viel PopMonument toevallig samen met de ‘Week van Lezen en Schrijven’ en aangezien Bibliotheek West-Brabant sinds jaar en dag partner en locatie van het festival is, ontstond het idee om een uniek project op te zetten. Kenny Anders, psycholoog en coach van jongeren met autisme, maar tevens rapper en woordenkunstenaar, ging een bijzondere samenwerking aan met deelnemers van de taaloefengroepen van de bibliotheek. De taalvirtuoos en de zogenoemde laaggeletterden gingen uitgebreid met elkaar in gesprek, leerden elkaar beter kennen, en maakten op basis daarvan in samenwerking een nummer.

Vertrouwensband

In de songtekst, welke met meerdere lagen van betekenis treffend de titel ‘Vertrouwensband’ kreeg, wordt duidelijk wat je ervaart als je moeite hebt met de Nederlandse taal. Denk aan problemen met eenvoudige dagelijkse zaken als het lezen van berichtjes op je telefoon, informatie in het openbaar vervoer, menukaarten of tekstuitingen in de publieke ruimte. Uiteraard was er tijdens PopMonument een optreden (niet geheel toevallig trouwens) in de Verhalenkamer van de bibliotheek waarbij het nummer ten gehore werd gebracht. Maar Kenny dook ook samen met de deelnemers van de taaloefengroepen de studio van poppodium Gebouw-T in voor opnames van een videoclip die tevens als aftermovie het verhaal van het project vertelt en zo ook blijft uitdragen. In de Verhalenkamer werd bovendien een tijdelijke bijpassende expositie ingericht. Een fantastische productie voor PopMonument, een prachtig podium voor Kenny, een mooi project voor de bieb en onvergetelijke ervaringen bij de deelnemers van de taaloefengroepen. De opbrengst is echter nog veel breder. Vertrouwensband heeft ook geleid tot een enorm gevoel van trots en vertrouwen bij alle betrokkenen, wat zeker voor de deelnemers aan de taaloefengroepen van grote waarde is. Een zinsnede uit de songtekst die dat mooi illustreert: ‘Want de onzekerheid vliegt vaker over, het is mezelf die ik meer vertrouw’. Daarnaast helpt het project bij het voorlichten over taalachterstand door in een eigentijdse vorm aandacht te vragen voor laaggeletterdheid. Via het nummer verplaatsen luisteraars zich immers makkelijker in de doelgroep.

Wordt vervolgd

In 2022 wordt het project met Kenny Anders in alle PopMonument edities gecontinueerd. Ook zoekt PopMonument wederom de samenwerking met bibliotheken op met als doel om de kunst van en liefde voor taal breder te delen en kenbaar te maken. Bekijk en beluister Vertrouwensband: https://www.youtube.com/watch?v=pWZgINBvUE4

Dit artikel is eerder verschenen in Uncover, een uitgave van het domein Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences. Nieuwsgierig naar de andere artikelen uit Uncover? Stuur dan een mailtje naar ton@nrit.nl.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, muziek, popmuziek

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...