Geplaatst op: 28-10-2022
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

RIU Hotels & Resorts gaat voor kooivrij inkoopbeleid kippeneieren

RIU Hotels & Resorts gaat voor kooivrij inkoopbeleid kippeneieren

RIU Hotels & Resorts, een hotel-brand van TUI met het hoofdkantoor in het Spaanse Mallorca, wil eind 2025 een volledig kooivrij inkoopbeleid voor alle soorten kippeneieren die door RIU hotels over de hele wereld worden gebruikt. RIU Hotels & Resorts heeft 100 accommodaties in meer dan 20 landen. De hotelgroep werkt sinds 2021 samen met dierenbeschermingsorganisatie Humane Society International (HSI) in Mexico.

RIU is niet de eerste hotelketen die deze stap maakt. De afgelopen jaren besloten ook onder meer Accor, Marriott en Meliá Hotels International en de Palladium Hotel Group dezelfde stap te zetten.

Elise Allart, Corporate Engagement Director bij HSI/Europe, is blij met de samenwerking in Mexico. Ze legt uit waarom: "In Europa is er al wetgeving die legbatterijkippen verbiedt. De wetgeving wordt bovendien in 2023 nog strenger. In Mexico en veel andere landen in Midden-Amerika en Azië zijn ze echter nog niet zover. Een van de problemen is daar bovendien dat er voldoende vraagvolume moet zijn zodat het voor producenten aantrekkelijk wordt om over te schakelen op kooivrije kippeneieren. Vandaar dat we ons ook richten op de cateringbranche en de supermarkten om wel aan dat volume te komen.”

De doelstelling van RIU is dat tegen het einde van 2025 100% van de eieren die worden geconsumeerd in alle hotels en in alle producten, afkomstig zijn van kooivrije kippen. RUI gaat samenwerken met deskundige organisaties in het veld, evenals met lokale leveranciers en producenten om het doel te bereiken. Ook zal RIU jaarlijks publiekelijk rapporteren over de voortgang met betrekking tot de volledige naleving van deze verbintenis.

De kooivrije systemen bieden legkippen de ruimte om te lopen en hun natuurlijk gedrag te ontwikkelen. In kooien hebben de legkippen niet genoeg ruimte om vrij te bewegen, hun vleugels uit te strekken, te nestelen of ander fundamenteel gedrag uit te voeren.

Trefwoorden: horeca, hotels, duurzaam toerisme, inkoop, f&b

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/11/22
Exclusief voor leden
Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan nu te duur
De inflatie en stijgende gas- en energieprijzen worden een steeds groter risico voor de horeca. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur.
23/11/22
Visit Friesland, Kâld Kletske en Sonnema lanceren nieuwe smaaksensatie
Visit Friesland en Kâld Kletske slaan wederom de handen ineen voor het ontwikkelen van een nieuw product. Dat doen ze dit keer in samenwerking met Berenburg producent Sonnema uit Bolsward.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
14/11/22
Lichte stijging faillissementen
Het aantal failliet verklaarde bedrijven, voor zittingsdagen gecorrigeerd, is voor de tweede maand op rij gestegen. Maar het algemene beeld is dat het aantal faillissementen nog steeds laag is in vergelijking met de jaren voor de coronacrisis.
11/11/22
Exclusief voor leden
Inclusie? Kijk voorbij de groepssamenstelling
In de gastvrijheidssector en ook in de culturele sector speelt sterk de omslag naar meer inclusie. E...
11/11/22
Topzomer voor Nederlands toerisme
Nederlandse logiesaccommodaties hebben in het derde kwartaal van dit jaar een recordaantal gasten ontvangen. Zij hebben daarmee de mindere jaren als gevolg van de pandemie achter zich gelaten. Hoe is de spreekwoordelijke koek over de typen accommodaties en provincies verdeeld?
10/11/22
Exclusief voor leden
10 bedrijven genomineerd voor Beste Leerbedrijf Horeca
SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) maakte zojuist de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend. Voor deze wedstrijd, die door de pandemie twee edities heeft overgeslagen, werden dit jaar ruim 100 leerbedrijven genomineerd.
04/11/22
Pakken zich donkere wolken samen boven de sector?
Na een prima zomer voor veel vrijetijdssectoren pakken donkere wolken zich samen boven de sector. Dat schrijven de experts van ABN Amro in een nieuwe ‘Stand van de leisure’. Ze zien een laag consumentenvertrouwen, naar boven bijgestelde ramingen voor de inflatie, toenemende faillisementen en zorgen over stijgende kosten. Wat betekent dat voor de toekomst?