Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-10-2022
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

RIU Hotels & Resorts gaat voor kooivrij inkoopbeleid kippeneieren

RIU Hotels & Resorts gaat voor kooivrij inkoopbeleid kippeneieren

RIU Hotels & Resorts, een hotel-brand van TUI met het hoofdkantoor in het Spaanse Mallorca, wil eind 2025 een volledig kooivrij inkoopbeleid voor alle soorten kippeneieren die door RIU hotels over de hele wereld worden gebruikt. RIU Hotels & Resorts heeft 100 accommodaties in meer dan 20 landen. De hotelgroep werkt sinds 2021 samen met dierenbeschermingsorganisatie Humane Society International (HSI) in Mexico.

RIU is niet de eerste hotelketen die deze stap maakt. De afgelopen jaren besloten ook onder meer Accor, Marriott en Meliá Hotels International en de Palladium Hotel Group dezelfde stap te zetten.

Elise Allart, Corporate Engagement Director bij HSI/Europe, is blij met de samenwerking in Mexico. Ze legt uit waarom: "In Europa is er al wetgeving die legbatterijkippen verbiedt. De wetgeving wordt bovendien in 2023 nog strenger. In Mexico en veel andere landen in Midden-Amerika en Azië zijn ze echter nog niet zover. Een van de problemen is daar bovendien dat er voldoende vraagvolume moet zijn zodat het voor producenten aantrekkelijk wordt om over te schakelen op kooivrije kippeneieren. Vandaar dat we ons ook richten op de cateringbranche en de supermarkten om wel aan dat volume te komen.”

De doelstelling van RIU is dat tegen het einde van 2025 100% van de eieren die worden geconsumeerd in alle hotels en in alle producten, afkomstig zijn van kooivrije kippen. RUI gaat samenwerken met deskundige organisaties in het veld, evenals met lokale leveranciers en producenten om het doel te bereiken. Ook zal RIU jaarlijks publiekelijk rapporteren over de voortgang met betrekking tot de volledige naleving van deze verbintenis.

De kooivrije systemen bieden legkippen de ruimte om te lopen en hun natuurlijk gedrag te ontwikkelen. In kooien hebben de legkippen niet genoeg ruimte om vrij te bewegen, hun vleugels uit te strekken, te nestelen of ander fundamenteel gedrag uit te voeren.

Trefwoorden: horeca, hotels, duurzaam toerisme, inkoop, f&b

CELTH



||| Nieuws |||

14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername
De overname lijkt op een klassieke bedrijfsovername, maar in werkelijkheid gaat het om de koop van het merk en de formule.
09/05/25
Exclusief voor leden
Horeca laat miljoenen liggen door te weinig alcoholvrije opties
De horeca mist jaarlijks een omzet van maar liefst €437 miljoen door onvoldoende in te spelen op de groeiende vraag naar alcoholvrije dranken. De verkoop van alcoholvrije drankje groeit sterk maar het aanbod in de horeca is zeer gering.
07/05/25
Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft de afgelopen drie jaar minstens één nacht in een Nederlands hotel doorgebracht. De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door Van der Valk en Fletcher Hotels.
07/05/25
Hoe presteerden de horeca en reisbranche in het eerste kwartaal?
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector geeft in de eerste twee maanden van 2025 een wisselend beeld. De horeca zit wat in de min terwijl de reisbranche flink plust.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.
18/04/25
Recreatiebranche loopt voorop in uitwerking Stagepact
Overheid, onderwijs en bedrijfsleven hebben op hoofdlijnen afspraken gemaakt over het verbeteren van stages.