Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-10-2022
Auteur: Marc Gerlings

Eerste Culinaire Wadden Weken van start

Eerste Culinaire Wadden Weken van start
Feestelijke opening van eerste Culinaire Wadden Weken. Foto: Visit Wadden.
De eerste editie van de Culinaire Wadden Weken zijn begonnen en die duren tot en met 27 november. Tijdens deze weken zet het project ‘Waddengastronomie versterkt Werelderfgoedbeleving’ samen met lokale producenten en chef-koks uit het Waddengebied de smaak van de Wadden op de kaart. 

De Culinaire Wadden Weken zijn op 17 oktober officieel geopend vanaf het biologisch landbouwbedrijf Eikemaheert in Loppersum. Vanaf daar begint de nieuwe fruitteeltroute die Wethouder Pier Prins van Gemeente Eemsdelta officieel opende. Dit wordt ondersteund door dmo Visit Wadden.

Feestelijke opening fruitteeltroute in de voormalige Fivelboezem

Iedereen kent vis- en schelpdieren als waddenvoedsel. Maar ook akkervruchten en fruitteelt zorgen voor een aantrekkelijk aanbod in de keuken van het waddengebied. De vruchtbare zeeklei biedt een goede bodem voor het verbouwen van onder andere appels, peren, pruimen en bessen. Daarom is de nieuwe fruitteeltroute bij uitstek de plek om de Culinaire Wadden Weken te openen. Op de route zijn diverse lokale fruittelers te vinden en boomgaarden met verschillende oude fruitrassen. Naast deze route is er ook een thematische inspiratiekaart gemaakt waarop al deze plekken te vinden zijn. 

Lokale producenten en chef-koks 

Lokale producenten en chef-koks uit het gebied werken de komende weken samen om de unieke smaakbeleving van het Wad te creëren. Dat is niet alleen goed voor de ondernemers en de regio maar ook voor het klimaat. Door te werken met lokale producten blijft onze ecologische foodprint laag. Lokaal en duurzaam: dát zijn de kernwaarden van de Culinaire Wadden Weken.
Ruim 50 ondernemers uit het waddengebied doen mee aan de Culinaire Wadden Weken. Allemaal zetten ze op hun eigen manier de waddenproducten op de kaart. Velen deden dit altijd al maar doen dit nu met een extra doel: gasten opnieuw kennis laten maken met de lekkerste waddenproducten.

Wat kan de bezoeker doen?

Tijdens de Culinaire Wadden Weken is er overal in het waddengebied wel iets bijzonders te doen en vooral te proeven. Op de eilanden, op en rondom de Waddenzee aan de Noord-Hollandse, Friese en Groningse waddenkust heten ondernemers iedereen welkom die wil proeven van de bekende maar ook nog onbekende Waddengastronomie. Bezoek de fijnste restaurants, kom naar een mosselavond in Lauwersoog, fiets langs de Bildtse smaakroete of ga mee met een proefroute op Ameland. 

Op www.culinairewaddenweken.nl is te vinden wat en waar er van alles te doen en vooral te proeven is. 
De Culinaire Wadden Weken duren tot en met 27 november. 
Trefwoorden: gastronomie, culinair, regio, Wadden, Groningen, beleving

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername
De overname lijkt op een klassieke bedrijfsovername, maar in werkelijkheid gaat het om de koop van het merk en de formule.
09/05/25
Exclusief voor leden
Horeca laat miljoenen liggen door te weinig alcoholvrije opties
De horeca mist jaarlijks een omzet van maar liefst €437 miljoen door onvoldoende in te spelen op de groeiende vraag naar alcoholvrije dranken. De verkoop van alcoholvrije drankje groeit sterk maar het aanbod in de horeca is zeer gering.
07/05/25
Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft de afgelopen drie jaar minstens één nacht in een Nederlands hotel doorgebracht. De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door Van der Valk en Fletcher Hotels.
07/05/25
Hoe presteerden de horeca en reisbranche in het eerste kwartaal?
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector geeft in de eerste twee maanden van 2025 een wisselend beeld. De horeca zit wat in de min terwijl de reisbranche flink plust.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.