Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Provincie Utrecht aan de slag met leidraad duurzame vrijetijdseconomie

Provincie Utrecht aan de slag met leidraad duurzame vrijetijdseconomie

De provincie Utrecht wil dat de sector voor toerisme en recreatie, oftewel de vrijetijdseconomie, versneld duurzamer wordt. Utrecht is een van de opstellers van een speciale leidraad die de sector hierbij moet helpen. Niet zo lang geleden was toeristisch beleid vooral economisch ingestoken en gericht op het krijgen van meer bezoekers en meer bestedingen. Dat gaat veranderen.

In het beleid (Omgevingswetprogramma Recreatie & Toerisme 2022-2025) van de provincie Utrecht staat voor 2022-2025 dat de provincie in beleid breder kijkt, ook naar de sociale en ecologische impact van bezoek. De leidraad is tot stand gekomen in samenwerking met diverse landelijke partijen, waaronder Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), Centre of Expertise leisure, tourism & hospitality (CELTH), ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), Interprovinciaal Overleg (IPO) en Gastvrij Nederland.

Denk hierbij aan spreiding van bezoekers in tijd en ruimte, meer aandacht voor zakelijk bezoek en het voor het voetlicht brengen van specifieke thema's zoals kastelen en buitenplaatsen en fietsactiviteiten. Toerisme moet een bijdrage leveren aan de welvaart van alle inwoners. 

Gedeputeerde Schaddelee: "We hebben ons als provincie gecommitteerd aan het landelijke Perspectief 2030 waar we inzetten op verduurzaming van de vrijetijdseconomie voor bezoekers en bewoners. Zo zorgen we ervoor dat er meer aandacht is voor onbekende plekken, werken we aan spreiding van bezoek over de gehele regio en stimuleren we duurzaam recreatief vervoer, zoals recreatief wandelen en fietsen. De landelijke leidraad die nu is opgesteld, gaat ons helpen om onze samenwerking met gemeenten en bureaus voor toerisme meer te richten op duurzaamheid. Uiteindelijk is dit in het voordeel van iedereen, met name de mensen die in onze provincie vakantie komen vieren en voor dagtochten van onze bewoners."

De provincie vindt het ook belangrijk om te meten hoeveel bezoekers waar komen, en wanneer. Ook voor zakelijk bezoek zet de provincie in op verduurzaming. Denk bijvoorbeeld aan het stimuleren van kennisevenementen op het vlak van gezond, slim en groen.

Trefwoorden: recreatie, toerisme, beleid, leidraad,

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...