Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Belgische bedrijven vinden in Nederland aantrekkelijk vestigingsklimaat

Belgische bedrijven vinden in Nederland aantrekkelijk vestigingsklimaat
Aantal Belgische bedrijven in Nederland fors gegroeid.

In vijf jaar tijd is het aantal Belgische multinationals in Nederland toegenomen van 1138 in 2015 naar 1528 in 2020. Voor DMO's die ook actief zijn in het werven van bedrijven is dit een opvallende trend.

De bijdrage van bedrijven in Belgische handen aan de Nederlandse economie is in dezelfde periode bijna verdubbeld tot circa 4,6 miljard euro. 

Dat is overigens minder dan de bijdrage van Amerikaanse, Duitse en Britse bedrijven. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. Maar daarmee staan de Belgische bedrijven op de 4e plaats gerekend naar het aantal bedrijven. Op de eerste plaats staat de Verenigde Staten, gevolgd door Duitsland, Verenigd Koninkrijk en op de vierde plaats België. België heeft overigens bijna dubbel zoveel bedrijven als de Fransen (860 in 2020).

Aantal multinationals groeit met 15 procent

Er waren in 2020 bijna 15 procent meer buitenlandse multinationals in Nederland dan in 2015. Het aantal multinationals met een meerderheidsbelang in Belgische handen nam toe met 34 procent. Absoluut gezien was de stijging de grootste binnen de top-10 van herkomstlanden. Ten opzichte van 2015 kwamen er 390 bedrijven met een Belgisch meerderheidsbelang bij. De toegevoegde waarde van deze bedrijven is toegenomen van 2,5 miljard euro in 2015 tot 4,6 miljard euro in 2020. 

Het aantal werknemers bij Belgische bedrijven nam in dezelfde periode toe van 31 duizend tot 50 duizend. Toch bleven Belgische multinationals wat betreft werkgelegenheid op ruime afstand van Britse: in 2020 werkten er ruim 70 duizend personen meer bij Britse bedrijven.
Trefwoorden: bedrijf, vestigingsklimaat, België, multinationals, dmo, cbs, trend

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...