Geplaatst op: 30-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Belgische bedrijven vinden in Nederland aantrekkelijk vestigingsklimaat

Belgische bedrijven vinden in Nederland aantrekkelijk vestigingsklimaat
Aantal Belgische bedrijven in Nederland fors gegroeid.

In vijf jaar tijd is het aantal Belgische multinationals in Nederland toegenomen van 1138 in 2015 naar 1528 in 2020. Voor DMO's die ook actief zijn in het werven van bedrijven is dit een opvallende trend.

De bijdrage van bedrijven in Belgische handen aan de Nederlandse economie is in dezelfde periode bijna verdubbeld tot circa 4,6 miljard euro. 

Dat is overigens minder dan de bijdrage van Amerikaanse, Duitse en Britse bedrijven. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. Maar daarmee staan de Belgische bedrijven op de 4e plaats gerekend naar het aantal bedrijven. Op de eerste plaats staat de Verenigde Staten, gevolgd door Duitsland, Verenigd Koninkrijk en op de vierde plaats België. België heeft overigens bijna dubbel zoveel bedrijven als de Fransen (860 in 2020).

Aantal multinationals groeit met 15 procent

Er waren in 2020 bijna 15 procent meer buitenlandse multinationals in Nederland dan in 2015. Het aantal multinationals met een meerderheidsbelang in Belgische handen nam toe met 34 procent. Absoluut gezien was de stijging de grootste binnen de top-10 van herkomstlanden. Ten opzichte van 2015 kwamen er 390 bedrijven met een Belgisch meerderheidsbelang bij. De toegevoegde waarde van deze bedrijven is toegenomen van 2,5 miljard euro in 2015 tot 4,6 miljard euro in 2020. 

Het aantal werknemers bij Belgische bedrijven nam in dezelfde periode toe van 31 duizend tot 50 duizend. Toch bleven Belgische multinationals wat betreft werkgelegenheid op ruime afstand van Britse: in 2020 werkten er ruim 70 duizend personen meer bij Britse bedrijven.
Trefwoorden: bedrijf, vestigingsklimaat, België, multinationals, dmo, cbs, trend

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/01/23
Suncamp introduceert: campingadvies van de CampingGuru
Wil jij alles weten over jouw favoriete camping? Stel je campingvraag dan aan de persoon die echt op de camping is geweest. Vanaf nu is dat mogelijk. Suncamp introduceert de CampingGuru.
26/01/23
Exclusief voor leden
8 gemeenten Achterhoek aan de slag met vitaal maken vakantieparken
8 gemeenten in de regio Achterhoek bieden met een financiële bijdrage van de provincie Gelderland een programma aan om de vitaliteit van vakantieparken te verbeteren. Een regionaal programmateam met experts is actief om ondernemers te stimuleren en vakantieparken klaar te maken voor de toekomst. Dat is nodig want er wordt groei verwacht.
23/01/23
ACM tevreden met aanpassingen Ryanair van duurzaamheidsclaims
Vliegmaatschappij Ryanair communiceert duidelijker over de CO2-compensatie die ze aanbiedt bij het boeken van een vliegticket.
03/01/23
Kennisnetwerk Destinatie Nederland wordt brancheorganisatie
Het Kennisnetwerk Destinatie Nederland evolueert naar een brancheorganisatie voor destinatie- en citymarketing organisaties in Nederland. Wendy Sieger-Kintzen wordt de nieuwe directeur. In de DMO/CMO-raad bepalen provinciale vertegenwoordigers van de DMO’s en CMO’s de strategie van Destinatie Nederland. Het delen van kennis blijft een belangrijke activiteit.
08/12/22
Aarde en vingerafdruk in nieuwe logo GaiaZoo
Dierenpark GaiaZoo onthult zijn nieuwe logo. Daarin zijn de aarde en de voetafdruk van de mens in verwerkt.
08/12/22
Twente presenteert nieuwe visie op vrijetijdseconomie met focus op Tukker Trots
Twente Marketing heeft haar nieuwe visie op de vrijetijdseconomie gelanceerd. Onder de nieuwe slogan “Vrij zijn in Twente” zet Twente Marketing de komende jaren in op het ontsluiten van verhaallijnen over de Tubanti en Textiel & IJzeren Eeuw. Naast bezoekers komt de focus ook meer te liggen op bewoners en op een jongere doelgroep.
07/12/22
Strengere regels kortingsacties van-voor prijzen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) de controle op nepkortingen op. Vanaf 1 januari 2023 gelden strenge regels voor het geven van een korting.
30/11/22
Vernieuwing musea provincie Groningen
Nieuwe museumzalen met moderne presentatietechnieken worden mogelijk voor museum Nienoord in Leek door een subsidie van de provincie Groningen. Bij veel mensen is het museum bekend als het Nationaal Rijtuigmuseum. Het Streekhistorisch Centrum Stadskanaal verhuist en wordt meteen vernieuwd.