Geplaatst op: 30-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Belgische bedrijven vinden in Nederland aantrekkelijk vestigingsklimaat

Belgische bedrijven vinden in Nederland aantrekkelijk vestigingsklimaat
Aantal Belgische bedrijven in Nederland fors gegroeid.

In vijf jaar tijd is het aantal Belgische multinationals in Nederland toegenomen van 1138 in 2015 naar 1528 in 2020. Voor DMO's die ook actief zijn in het werven van bedrijven is dit een opvallende trend.

De bijdrage van bedrijven in Belgische handen aan de Nederlandse economie is in dezelfde periode bijna verdubbeld tot circa 4,6 miljard euro. 

Dat is overigens minder dan de bijdrage van Amerikaanse, Duitse en Britse bedrijven. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. Maar daarmee staan de Belgische bedrijven op de 4e plaats gerekend naar het aantal bedrijven. Op de eerste plaats staat de Verenigde Staten, gevolgd door Duitsland, Verenigd Koninkrijk en op de vierde plaats België. België heeft overigens bijna dubbel zoveel bedrijven als de Fransen (860 in 2020).

Aantal multinationals groeit met 15 procent

Er waren in 2020 bijna 15 procent meer buitenlandse multinationals in Nederland dan in 2015. Het aantal multinationals met een meerderheidsbelang in Belgische handen nam toe met 34 procent. Absoluut gezien was de stijging de grootste binnen de top-10 van herkomstlanden. Ten opzichte van 2015 kwamen er 390 bedrijven met een Belgisch meerderheidsbelang bij. De toegevoegde waarde van deze bedrijven is toegenomen van 2,5 miljard euro in 2015 tot 4,6 miljard euro in 2020. 

Het aantal werknemers bij Belgische bedrijven nam in dezelfde periode toe van 31 duizend tot 50 duizend. Toch bleven Belgische multinationals wat betreft werkgelegenheid op ruime afstand van Britse: in 2020 werkten er ruim 70 duizend personen meer bij Britse bedrijven.
Trefwoorden: bedrijf, vestigingsklimaat, België, multinationals, dmo, cbs, trend

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...