Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Belgische bedrijven vinden in Nederland aantrekkelijk vestigingsklimaat

Belgische bedrijven vinden in Nederland aantrekkelijk vestigingsklimaat
Aantal Belgische bedrijven in Nederland fors gegroeid.

In vijf jaar tijd is het aantal Belgische multinationals in Nederland toegenomen van 1138 in 2015 naar 1528 in 2020. Voor DMO's die ook actief zijn in het werven van bedrijven is dit een opvallende trend.

De bijdrage van bedrijven in Belgische handen aan de Nederlandse economie is in dezelfde periode bijna verdubbeld tot circa 4,6 miljard euro. 

Dat is overigens minder dan de bijdrage van Amerikaanse, Duitse en Britse bedrijven. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. Maar daarmee staan de Belgische bedrijven op de 4e plaats gerekend naar het aantal bedrijven. Op de eerste plaats staat de Verenigde Staten, gevolgd door Duitsland, Verenigd Koninkrijk en op de vierde plaats België. België heeft overigens bijna dubbel zoveel bedrijven als de Fransen (860 in 2020).

Aantal multinationals groeit met 15 procent

Er waren in 2020 bijna 15 procent meer buitenlandse multinationals in Nederland dan in 2015. Het aantal multinationals met een meerderheidsbelang in Belgische handen nam toe met 34 procent. Absoluut gezien was de stijging de grootste binnen de top-10 van herkomstlanden. Ten opzichte van 2015 kwamen er 390 bedrijven met een Belgisch meerderheidsbelang bij. De toegevoegde waarde van deze bedrijven is toegenomen van 2,5 miljard euro in 2015 tot 4,6 miljard euro in 2020. 

Het aantal werknemers bij Belgische bedrijven nam in dezelfde periode toe van 31 duizend tot 50 duizend. Toch bleven Belgische multinationals wat betreft werkgelegenheid op ruime afstand van Britse: in 2020 werkten er ruim 70 duizend personen meer bij Britse bedrijven.
Trefwoorden: bedrijf, vestigingsklimaat, België, multinationals, dmo, cbs, trend

CELTH




||| Nieuws |||

23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...